Internet věcí se probouzí i v Česku

V každé éře lidských dějin lze najít způsob přenosu informací, který ji definuje – od kouřových signálů přes svitky papyru, knihy, noviny, rádio, televizní a satelitní vysílání po tok dat internetovou sítí. V Česku se postupně začíná etablovat nový způsob komunikace díky technologii NFC (Near Field Communication) a takzvaným QR kódům, kterému se říká „internet věcí“ (z anglického Internet of Things). Internet věcí označuje situaci, kdy jsou „věci“ – objekty, přístroje či místa – jednoznačně identifikovatelné a jsou virtuálně zastoupené v digitální struktuře, jako je internet. Uživatel tak získá informace, které „věc“ blíže popisují nebo vysvětlují.
Díky internetu věcí tak může o svém příběhu či historii promluvit monument na náměstí, domácí spotřebič nebo i běžná lahev vína od lokálního vinaře. K využívání NFC komunikace stačí chytrý mobilní telefon s podporou bezkontaktní technologie a připojení mobilu k internetu. Rostoucí popularita NFC ve světě umožnila, že se tato výbava v mobilech stává čím dál běžnější záležitostí – do tří let jí bude podle serveru NFCworld.com vybaven každý třetí chytrý telefon.
Podle kalkulací americké International Data Corporation dosáhl veškerý byznys související s internetem věcí jen letos objemu 4,8 bilionu dolarů, přičemž v roce 2020 by měl činit 8,9 bilionu dolarů. „Otagováno“ by v té době mělo být přibližně 210 miliard věcí.
Technologie NFC tak u nás není spojena už jen s bezkontaktní platbou mobilním telefonem. „Smyslem NFC je také využívání informačního potenciálu a zjednodušení běžných činností v životě člověka. Umožňuje obchodníkovi, aby své zákazníky obohacoval o nové zážitky a objevy a přitom sám díky tomu zefektivnil svůj prodej,“ uvádí Michal Kubáň, spoluzakladatel společnosti Inmedity.com. Právě jeho firma před půldruhým rokem v Česku otevřela první obchod s NFC příslušenstvím. Dnes se v Inmedity věnují především technologickým inovacím a hledání potenciálu mobilních bezkontaktních technologií pro podporu byznysu svých zákazníků. K tomu vyrábí moderní NFC řešení a systémy pro muzea, galerie či aplikace pro veletrhy, obchodníky, restaurace a další poskytovatele služeb.
Příklady ze světa dokazují, že aplikace těchto technologií v praxi je prakticky neomezená všude tam, kde dodatečné informace mohou podpořit zájem o zboží či službu.
Označování zboží
Spotřebitel získává informace o výrobku. V případě potravin může NFC čip obsahovat údaje o složení a alergenech, v případě vína či zakázkové kytice to může být původ a informace o výrobci, u elektroniky pak třeba kontakt na nejbližší servis. NFC může využívat logistické oddělení firmy pro sledování pohybu zboží mezi svými sklady.
V Česku takto NFC využívají ojediněle někteří inovativní vinaři. Objevil se i nápad jednoho květinářství, které chce pomocí NFC tagů označovat svou zakázkovou výrobu věnců, kytic a dalších náročnějších aranží.
Marketing a reklama
Tato branže využívá takzvané chytré plakáty. Díky bezkontaktním technologiím odpadá dodatečné „googlování“ či návštěva webu výrobce, přenos a načtení takového plakátu je otázkou okamžiku. Může se přitom jednat o informace o výhodách a unikátnosti produktu, jeho pozici na cenových srovnávačích nebo případně link na nákup. Smyslem je využít momentální emoci zájemce, zjednodušit mu cestu k informacím a zkrátit cestu k nákupu. Běžně se s tím mohou setkat cestující na hlavních australských letištích.
Reklamní firma JCDecaux zase proměnila britské městečko Reading na interaktivní metropoli, kde mohou zákazníci pomocí NFC interakce s billboardy získávat videa a slevy nebo se zapojit do soutěží. Testovací provoz ukázal, že tamní míra nákupní aktivity vzrostla díky pohodlnému přístupu přes NFC téměř trojnásobně. V českém marketingu zatím nedošlo k tak ráznému postupu. Problémem je absence skutečně inteligentního obsahu, který by technologie mohly uživateli zprostředkovat. Smyslem internetu věcí v reklamě pomocí NFC nebo QR kódů není navést zákazníka na firemní web, importovat vizitku do kontaktů nebo mu zobrazit stejný obsah plakátu na displeji mobilu. „Klíčem k úspěchu je zajímavý, relevantní a promyšlený obsah. Může to být zábavná minihra, soutěž nebo jiná akce,“ komentuje Michal Kubáň.
Kavárny, restaurace, bary
Posláním NFC v tomto segmentu je zejména pobavit hosty a přinést v různých situacích užitečné informace oběma stranám – hostům i hostiteli. V restauraci a baru je tak možné pomocí chytrého telefonu objednat jídlo či pití, přečíst si informace o specialitách a denní nabídce, dozvědět se o původu steaku nebo zanechat kritiku, ať už negativní či pozitivní.
NFC využívá například restaurace Graham O’Sullivan v Dublinu, nizozemská Popolare v Nijmegenu a mnoho dalších menších podniků ve Francii, Itálii, ale i Polsku. Zajímavostí je také NFC stůl „Happy Table“ v McDonald’s, který je určen především pro zábavu dětí.
Zatím jedinou restaurací v Česku, která bezkontaktní technologii využívá, je steaková restaurace Dock House v pražské Michli. Svým hostům nabízí inteligentní jídelní lístky. „NFC je unikátním řešením, které není invazivní, a přitom poskytuje hostům možnosti různých interakcí s restaurací. Inteligentní NFC jídelní lístky jsou u nás hlavně moderním doplňkem, který našim hostům přinese možnost dozvědět se více o pokrmu a jeho původu,“ uvedla manažerka restaurace Veronika Talijánová.
Muzea a galerie
NFC přináší zásadní inovaci formy, jakou muzea a galerie prezentují své exponáty. Tyto instituce potřebují zaujmout a přilákat mladé lidi. Interaktivní LCD obrazovky jsou však pro mnohé z nich značně nákladné, NFC proto nabízí interaktivní systém za zlomek ceny. Návštěvník přitom sám volí, který exponát ho zajímá, a řídí tak přísun informací.
Britské Museum of London, Pompidou Gallery v Paříži, belgické Muzeum Keramiky v Andenne nebo polské Národní muzeum v Krakově již svým návštěvníkům možnost dovzdělat se pomocí NFC poskytují.
V tuzemsku lze nalézt NFC čipy v Regionálním muzeu v Kopřivnici v jeho Technickém muzeu automobilky Tatra. V muzeu jsou desítky exponátů, které pomocí NFC promlouvají či ukazují dobové fotografie.
„Jsme technické muzeum, a proto chceme svým návštěvníkům přinášet inovace, které je budou bavit, poskytnou jim víc zábavy a informací, a tím i umocní zážitek z návštěvy našeho muzea. Doplněním internetu věcí jsme do chytrých telefonů dostali zejména zajímavé příběhy vybraných exponátů, které takto v rukou návštěvníků ožívají a mění se v reálné artefakty s vlastní historií a komunitou svých fanoušků,“ prohlásil ředitel muzea Lumír Kaválek. Návštěvník tak má k dispozici až pětkrát více informací oproti statickým informačním tabulím.
Venkovní lokality, památky
Venkovní prostory nabízejí vůbec nejširší využití NFC tagů, informací nebo funkcí. V případě označování budov je možné pomocí NFC číst energetické štítky, asistovat při odečtu měřičů spotřeby energií, umožnit dodavatelům služeb ověřit a rovněž autenticky doložit, že v místě službu skutečně vykonali. Vše navíc v reálném čase, majitel objektu tak může on-line sledovat, jestli objednaná služba probíhá tak, jak má a jak je posléze dodavatelem fakturována.
Mnohem prozaičtějším využitím je nasazení NFC tagů v místech památných budov, soch či jiných hodnotných a turisticky zajímavých objektů. Těm lze díky nenápadnému štítku vdechnout život a vlastní příběh, popsat jej daty, fakty a zajímavými událostmi. Pokud se navíc města a obce rozhodnou podpořit turismus integrovanou a volně dostupnou aplikací do mobilu, mohou takto jednoduše doplnit i cizojazyčný výklad nebo multimédia.
Místní akční skupiny, obce a města v Česku plánují pro příští turistickou sezonu označit stovky objektů NFC tagy a QR kódy. Využívají on-line portál společnosti Galileo Corporation, která v Česku poskytuje IT řešení pro města, obce a regiony a která pro tento účel před časem vyvinula i speciální mobilní turistickou aplikaci pro chytré telefony. NFC tagy pro venkovní použití dodává obchod NFCmall.com, který v Česku spolupracuje i s dalšími NFC projekty.
Další možnosti
Mnozí domácí mazlíčci jsou již nyní čipováni a městská policie následně může kontrolovat, zda například majitel psa zaplatil poplatek v dané obci, případně zjistí majitele, pokud se pes zatoulá. U dražšího majetku je díky čipování možné i věci dohledávat a při jejich odcizení prokazovat původ. Internet věcí lze nalézt dokonce i na náhrobcích. S pomocí chytrého telefonu se tak dá dozvědět o nebožtíkovi více – třeba jeho oblíbené motto – nebo si prohlédnout jeho fotografii z nejlepších let.