JD Power: run-flaty a „eko“ pneumatiky řidiče přestávají bavit

pneumatika, ilustrační foto

pneumatika, ilustrační foto Zdroj: Repro z AutoRevue.cz

Podle dalšího průzkumu amerického institutu JD Power, zkoumajícího spokojenost zákazníků se značkami pneumatik, patří k nejlépe hodnoceným značkám Michelin. Ovšem „moderní druhy“ pneumatik motoristé spíše proklínají.

Řeč je zvláště o pneumatikách typu run-flat. Připomeňme, že po ztrátě tlaku v pneumatice umožňují omezenou rychlostí ujet omezenou vzdálenost do servisu. Jistě, neumažete se při výměně kola, ale tím výčet předností prakticky končí. Tyto pneumatiky jsou totiž drahé, jejich tuhé bočnice mají vliv na jízdní vlastnosti auta a přezouvání zvládne jen speciálně vybavený pneuservis. Zvláště u některých luxusních značek bohužel nemáte jinou volbu.

Ekologie na prvním místě?

A pak jsou zde výrobci stále oblíbenějších pneumatik s údajně sníženým valivým odporem, které pronikají i do těch nejlevnějších kategorií automobilů. Jejich „ekologický“ efekt je jen minimální a často bývá vykoupen nejen vyšší cenou, ale také sníženou přilnavostí ovlivňující stabilitu vozu v kritických situacích. Důvodem pro zavádění obou těchto typů pneumatik je kromě vyššího komfortu užívání samozřejmě hlavně potenciální snižování spotřeby paliva (u run-flatů absencí rezervního kola i lepicí sady, a tedy hmotnosti), ve své podstatě jde ale hlavně o další ze způsobů, jak tahat z motoristů další peníze.

Pneumatika Michelin typu run-flatPneumatika Michelin typu run-flat | Repro z AutoRevue.czPneumatika Michelin typu run-flat

Podle výsledků nejnovější studie JD Power klesá spokojenost těch zákazníků, jejichž auta jsou vybavena jedním z výše uvedených druhů pneumatik. V kategorii luxusních vozů je s run-flaty spokojeno 728 zákazníků z 1 000, o 11 méně než s konvenčními pneumatikami. U sportovních aut je tento rozdíl výraznější, a sice 665 vs. 732 ve prospěch běžného obutí. Jedním z hlavních důvodů nespokojenosti zákazníků je nutnost měnit run-flaty častěji, zatímco v průměru na nich najedou 22 559 mil, standardní obutí vydrží o více než 6 000 mil více.

S ohledem na omezenou opravitelnost defektů run-flatů pneumatiku tohoto typu zákazníci musí měnit v případě poškození dvakrát častěji než u pneumatiky běžné. Majitelé sportovních vozů s run-flaty by podle studie doporučili své pneumatiky rodině a známým jen v 14 % případů, přičemž u provozovatelů sporťáků s konvenčním obutím toto číslo činí 28 %. Podobně nevalně v tomto průzkumu dopadly pneumatiky se sníženým valivým odporem. Ačkoli většina uživatelů automobilů osazených tímto typem obutí připouští možnost snížení spotřeby, je zároveň zklamána negativními vlastnostmi včetně omezené adheze a životnosti.

Stále méně problémů

Studie JD Power se zaměřuje na spokojenost majitelů dvouletých automobilů s vesměs původními pneumatikami v kategoriích trvanlivost, vzhled, trakce a ovládání a komfort a dělí se na luxusní, cestovní, sportovní a užitková auta. Celkovou spokojenost se svými pneumatikami vyjádřilo ve výzkumu pro rok 2013 686 zákazníků z 1 000, což je stejný výsledek jako vloni. Nejspokojenější jsou vlastníci luxusních aut (738) následovaní auty sportovními (728) a cestovními (676).

Čtvrtý rok v řadě klesá počet problémů (průrazy, postupné úniky, nadměrný hluk a rychlé opotřebení) u pneumatik dodávaných z prvomontáže. Letos se ve výzkumu o podobném defektu zmínilo 74 dotazovaných ze 100, zatímco třeba v roce 2011 jich bylo 84. A jak dopadli výrobci pneumatik? Značka Pirelli zvítězila v kategorii užitkových automobilů a Michelin opanoval zbylé tři.

Letošní výzkum vycházel z odpovědí 30 835 respondentů, kteří byli dotazováni v období od října do prosince roku 2012.

Zdroj: AutoRevue.cz