To vše bylo korunováno hlasem, který spíše jakoby řezal plech, než skutečně zpíval. Proto také když letos Elton John Waitse uváděl do rokenrolové síně slávy, hovořil o Jacksonu Pollockovi hudebního světa. Waits zacházel s prostředky netradičními podobně jako například představitelé industriální scény osmdesátých let: skladby často spíše lepil z křiklavých útržků, než aby v tradičním slova smyslu skládal. A podobně jako s kompozicí zacházel i se zvukem. Jen ve vzácných lyrických momentech probleskly z kaše neobvyklostí sentimentální melodie jeho rané tvorby.
V podobném duchu pokračuje i novinka Bad as Me. Vychází sedm let od alba Real Gone, mnohými považovaného za zpěvákovu rozlučku. Relativně dlouhá odmlka však neznamenala tvůrčí přestávku, zpěvák ji vyplnil jak dlouhými turné, tak prací nad archivními reedicemi. Na desce se podílela Waitsova životní i umělecká partnerka Kathleen Brennan a okruh dlouholetých spoluhráčů rozšířili hosté včetně jmen jako Keith Richards nebo Flea.
Každá ze třinácti skladeb je z jiného soudku, směs kořenů a koření, které zpěvákovu tvorbu utváří jako jedinečnou, přetřásá ve vždy odlišném poměru.
V mnoha ohledech však lze tvrdit, že novinka zpěvákovu tvorbu posouvá dále. Tak přesvědčivý pěvecký výkon Waits dlouho nepodal, na často prostořeká přirovnání jeho hlasu tentokrát snadno zapomenete. Krátké skladby, s jedinou výjimkou nepřesahující plochu pěti minut, jsou pod povrchem soudržnější, třebaže se nůžky, jež různé styly dohromady sestřihávají, ještě více rozevřely. Je to ale stále týž Waits, který na pokroucené útržky tradiční americké hudby vrství nástroje, jejichž podobu budou posluchači znát zřejmě jen z encyklopedií. Ale ani s věkem, ani s přibývajícími deskami neztrácí nic ze svého kouzla.
Tom Waits: Bad As Me
Vydavatel: ANTI, 2011
Hodnocení: 80 %
Autor je spolupracovníkem redakce