Recenze: Dojemná vzpomínka na fotbalistu

Brankář

Brankář Zdroj: Film Europe

Některé skutečné osudy jsou natolik pozoruhodné, že je jen otázkou času, než podle nich vznikne film. Fotbalový gólman Bert Trautmann se toho svého nakonec nedočkal, zemřel v roce 2013 ve věku 89 let. Byl ale u příprav snímku, který se nyní dostal do českých kin pod názvem Brankář a který už s nadšeným diváckým ohlasem uvedl jarní Febiofest.

Novinka německého režiséra Marcuse Rosenmüllera je ostatně divácky velmi přívětivý snímek, srozumitelně vyprávěný doják o hodných lidech s pohlednými herci a úhlednými retro kulisami. A atraktivním příběhem.

Trautmann se ve světě fotbalu nejvíc proslavil díky finále anglického poháru v roce 1956, které celé odchytal, i když si během něj zlomil krk.

Film se ovšem logicky víc soustředí na ještě pozoruhodnější zvrat jeho života. Tedy na fakt, že se brankářem anglického týmu, konkrétně Manchesteru City, na přelomu čtyřicátých a padesátých let vůbec stal, neboť do Británie přijel jako válečný zajatec, který bojoval za nacistické Německo. Rosenmüller, který při psaní scénáře vyšel z osobních rozhovorů se samotným Trautmannem, klade nepřehlédnutelný důraz na sílu smíření, důležitost osobního poznání člověka i na vytrvalost nejen na hřišti.

Jeho film ukazuje, jak jít dál po traumatu ztráty někoho z nejbližších. Dělá to přesně tak, jak jsme u mainstreamových životopisů zvyklí, bez ohledu na zemi jejich původu. To vše s cituplností až sentimentální, s malebným vizuálem v převážně pastelových barvách, se směsí komedie, romance a melodramatu a pomocí sympatického obsazení, jež vede decentní a důstojný David Kross, někdejší hvězdička oscarového Předčítače.

Mírně rozvláčné vyprávění je empatické ke všem postavám a vybízí k pochopení druhých s optimistickým entuziasmem. Lehce se na něj dívá i proto, že skutečnost jako většina filmů zkrásňuje, a tudíž nic neříká o rozvodu ústředního páru nebo o fotbalistově nemanželské dceři. Ačkoliv i přes svůj reálný základ působí trochu jako červená knihovna, jeho staromódní slušnost, upřímný humanismus a Krossův šarm zaručují, že Brankář proslaví Berta Trautmanna i mimo okruh fotbalových fanoušků.