Recenze: Jihokorejský Parazit je vítěznou satirou o třídním boji | E15.cz

Recenze: Jihokorejský Parazit je vítěznou satirou o třídním boji

Známý jihokorejský filmař Bong Joon-ho, který se díky úspěchu filmů jako Vzpomínky na vraždu a Mutant dostal do světa a k americkým hvězdám (Ledová archa, Okja), se nedávno vrátil opět domů. A natočil tam svůj nejlepší a nejúspěšnější film - Parazit. Mix černé komedie, thrilleru, sociální kritiky a rodinného melodramatu originální tak, že někteří kritici začali používat označení „žánr Bong Joon-ho“, v květnu vyhrál slavný festival v Cannes. Podle očekávání a za všeobecného souhlasu.

Joon-ho v novince sleduje semknutou rodinu, která se naučila přežívat v nižších patrech společnosti s vychytralostí a elánem. Když se synovi naskytne příležitost získat práci učitele angličtiny v domě zámožné famílie, neotálí ji využít, a to nejen pro sebe. Střet dvou sociálních tříd a dvou přístupů k životu přinese řadu vtipných, ale i několik děsivých situací. Z komedie mravů se totiž postupně stává nakonec až dojemná tragédie o rozdělené společnosti, jejíž členové si nedokážou porozumět.

Film majetné a nemajetné odděluje vizuálně, pomocí obydlí, která obývají, oblečení, které nosí, i charakterově a jazykově. Do příběhu, v němž není nouze o překvapení, vstoupí ještě jeden manželský pár, jehož byt také řekne dost o jeho situaci. Rodiny se zároveň zrcadlí jedna ve druhé a citelně ukazují na šíři mezery mezi společenskými vrstvami.

Recenze: Emotivní zrod klauna z Gothamu

Sociální kritika o aroganci bohatých, kteří chudobu nemohou doslova ani cítit, a zášti chudých, kteří podvody považují za vynalézavost, je ve filmu přítomná silně a jistě mu pomohla ke canneské Zlaté palmě. Joon-ho ovšem není ve svém vyptávání, kdo je tu vlastně parazit, suchý mravokárce. Chytře pracuje s diváckým očekáváním, plynule mění nálady a žánrové polohy. Jeho sympatie leží u první rodiny podvodníčků (do role otce ostatně obsadil svého oblíbence Kang-ho Songa), nikoliv však bezvýhradně.

Parazit vstoupil do českých kin s reklamním sloganem „Nejvtipnější vítěz Cannes od Pulp Fiction“. To není úplně fér k jiným držitelům Zlaté palmy jako Čtverec. První jihokorejský výherce prestižního francouzského festivalu ale určitě patří mezi obsahově nejbohatší a divácky nejvděčnější filmy letošního roku.

PARAZIT

(tragikomedie, Jižní Korea 2019, 132 min.)
Režie a scénář: Bong Joon-ho