Recenze: Zloději aneb Hořkosladké přemítání o podstatě rodiny

MILUJÍCÍ RODIČE? Osamu a jeho partnerka vychovávají malou Juri s láskou, ale nezákonně.

MILUJÍCÍ RODIČE? Osamu a jeho partnerka vychovávají malou Juri s láskou, ale nezákonně. Zdroj: Film Europe/Be2Can Distribution

Do kin přichází zasloužený vítěz letošního festivalu v Cannes, japonské jemné drama Zloději, které na příběhu skupiny malých kriminálníků přemýšlí o tom, co vlastně vytváří rodinu.

Proč šestapadesátiletý japonský režisér Hirokazu Koreeda proslul ve světě jako tvůrce vytříbených rodinných dramat, v českých kinech už prokázaly filmy Naše malá sestra a Po bou- ři. Nyní tuzemská distribuce přivítala i jeho novinku Zloději, která tuto pověst stvrdila, když v květnu vyhrála prestižní Zlatou palmu na festivalu v Cannes.

Nehledě na slabší úroveň letošní canneské soutěže, tato volba poroty vedené Cate Blan- chettovou vyvolala všeobecný souhlas. Koreeda jako skvělý autorský filmař umí plasticky vykreslit charaktery a jejich prostředí a efektivně pracovat s informacemi a strukturou.

Co víc, je i velkým humanistou a právě hluboká, neokázalá vřelost a empatie jeho filmů je mění ve velký emocionální zážitek, o nějž režisér nemusí žadonit pomocí hudby nebo detailů na plačící tváře.

Zloději, jak název naznačuje, v sobě obsahují i trochu krimi zápletky. Partnerská dvojice, která žije v chudém příbytku opuštěné babičky na periferii spolu s dospívající dívkou a vychovává syna, v podstatě unese malou holčičku, o niž se její rodiče nestarají. Obě děti se učí přilepšovat si krádežemi v obchodě. A to není všechno.

K odhalení dalších věcí, za něž bude dospělá veřejnost příkře a rychle odsuzovat, ale dojde v pravý filmový čas. Až když už jako malá Juri k této netradiční rodince i diváci přirostou, po pozorování jejich vzájemné náklonnosti, společných zážitků a okamžiků štěstí.

Sociální realismus, který Koreeda akcentoval ve svých starších dílech, se tu mísí s něhou a smutkem jeho nedáv- ných snímků do mistrovského hořkosladkého výsledku. Ten tiše kritizuje rigidní společen- ské konvence i socioekonomické podmínky dnešního Japonska a zároveň až srdceryvně, avšak nijak vyhroceně zobrazuje dospívání jako čas poznání chyb svých blízkých.

Autorovy sympatie pro ústřední hrdiny nejsou slepé a nejen diváky postaví vyústě- ní před nemožnou volbu mezi racionalitou a city. Vyprávění přitom zůstává v tradicích japonské kinematografie jemné, čisté a stále živoucí, bohaté na detaily i myšlenky i v jedno- duchosti svého příběhu a úspor- nosti obrazu, napínavé i ve svém klidu.

Autorka je spolupracovnicí redakce

Zloději

(drama, Japonsko, 121 minut)

Režie a scénář: Hirokazu Koreeda

Hrají: Lily Franky, Kirin Kikiová, Miju Sasakiová, Sakura Andóová

Hodnocení: 90 %