Linkedin: po stopách záhadné akvizice Microsoftem

Logo firmy Linkedin na burze v New Yorku

Logo firmy Linkedin na burze v New Yorku Zdroj: ctk/AP

šéf LinkedIn Jeff Weiner
Sídlo LinkedInu v Mountain View, CA
LinkedIn
3
Fotogalerie
Začátkem týdne Microsoft nečekaně oznámil opravdu velkou akvizici sociální sítě pro profesionály – Linkedin. Celková transakce má hodnotu 26,2 miliardy dolarů, což je v přepočtu na naše koruny kolem 630 miliard korun.

Akvizice v takové hodnotě už pochopitelně musí mít opravdu významný strategický význam pro Microsoft nejen pro nejbližší, ale i vzdálenější budoucnost. Co si tedy Microsoft koupil, proč a co s tím vlastně hodlá dělat?

Linkedin rozhodně není žádným startupem, byl totiž založený už koncem roku 2002 a od roku 2011 už je na burze NYSE (LNKD). Mezi původními zakladateli byl šéf Jeff Weiner a zkušený Reid Hoffman, který předtím spoluzakládal PayPal a v Silicon Valley je z pohledu byznysu ostřílený a uznávaný veterán.

Původní plán monetizace počítal s tím, že propojení a představování uživatelů i mezi sebou bude placené částkou například pěti dolarů. Nakonec z této strategie ale sešlo, protože by znamenala omezení ve využívání Linkedin, což by zpomalilo růst. Nakonec se přešlo na různé modely příjmů – reklamy, pracovní poptávky a prémiové funkce.

První kolo investic série A tak přišlo až po čtyřech letech od založení - v roce 2008 bylo prodáno pouze 5 % společnosti za 53 milionů dolarů a valuace se tak dostala na jednu miliardu dolarů.

Vývoj akcií Linkedin za posledních 5 let:

Díky finančnímu zabezpečení se dařilo postupovat bez nutnosti větších investic zvenčí a jít za konkrétním cílem, který měli zakladatelé už od začátku – vytvořit „životopis 2.0“. To však neznamenalo pouze převést nějaký soupis pracovních zkušeností člověka na internet, ale postavit zcela nový systém toho, jak pracovní trh funguje. Už žádné posílání dokumentů s životopisem, ale pouze odkaz na Linkedin profil sociální sítě. Budoucnost se podařilo postavit. Lze jen těžko odhadnout, zda by se to vůbec podařilo bez Reida Hoffmana, který v roce 1997 vytvořil jednu z prvních sociálních sítí – SocialNet.com.

Linkedin je dnes velmi komplexní sociální síť, která je zaměřená hlavně na propojení profesionálů, firem, jejich komunikaci a přehled. Počet uživatelů se Linkedin dařilo nabírat stabilním tempem. V roce 2006 bylo v síti 20 milionů uživatelů, zatímco dnes už se celkově jedná o 433 milionů. Pro srovnání – Facebook se pyšní 1,5 miliardami a Twitter 310 miliony uživatelů. Oproti nim ale dokáže získat příjem jak z reklamy, která dokáže být velmi přesně cílená, tak i předplatnému, které rozšiřuje množství dostupných funkcí.

V dnešní době se ale hledí spíše na množství aktivních uživatelů, kterých má Linkedin 106 milionů dle posledních statistik z března tohoto roku. Růst přitom stále pokračuje – meziročně se počet uživatelů zvýšil o 19 %, o 9 % pak počet měsíčně aktivních uživatelů. Je znát obrovský růst v mobilní oblasti – meziročně o 49 % a pokud jde o počet poptávek na pracovní místa, jde o 101% růst na současných 7 milionů.

Microsoft koupil Linkedin sice za zmíněných 26,2 miliardy dolarů v hotovosti, ale v minulosti ho mohl už třikrát koupit výrazně levněji. A když myslím výrazně, tak jde opravdu o řády.

Celý text si můžete přečíst na serveru Živě.cz.