MŽP: Schválena západní varianta středočeské části dálnice D3

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) schválilo západní variantu středočeské části budějovické dálnice D3 přes Posázaví. Úřad pro její stavbu vydal kladné stanovisko EIA, čímž uznal, že je z hlediska dopadů na životní prostředí přijatelná. Stavba podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pravděpodobně začne nejdříve za osm let. Zástupci dotčených obcí se proti této trase bouří.

Šedesátikilometrová trasa vede přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno. Podle ministerstva je přijatelnější než východní varianta vedoucí přes Říčany a Benešov, protože bude mít menší dopad na zdraví obyvatel okolních obcí. I tato méně vhodná varianta je ale pro MŽP přijatelná. „Stanovisko ministerstva životního prostředí není rozhodnutím o realizaci stavby,“ řekl zpracovatel posudku Josef Tomášek. Pouze vypovídá o tom, že je chystaná stavba z hlediska životního prostředí akceptovatelná. Získání kladného posudku dopadu na životní prostředí je ale nezbytné pro zahájení územního řízení o umístění stavby, dodal Tomášek.

Představitelé dotčených obcí s rozhodnutím nesouhlasí. „Je to politické rozhodnutí. Z pohledu životního prostředí to nemůže vyjít,“ uvedl Jiří Macák ze zájmového sdružení obcí Klid. Podivil se tomu, že úředníci dali přednost nedotčené krajině Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou. Sdružení má obavy i z toho, že kolem dálnice nekontrolovatelně vyrostou logistická a nákupní centra, která definitivně zdevastují poslední zbytky přírody. „Musíme se poradit, jaké kroky podnikneme. Zatím je to moc čerstvé,“ dodal Macák.

ŘSD po analýze závěrů MŽP zahájí přípravu stavby, uvedl ředitel jihočeské pobočky Josef Pešl. Ředitelství nejprve musí zapracovat do dokumentací připomínky MŽP a získat územní rozhodnutí. Poté jej čekají výkupy pozemků a teprve pak může stavba obdržet stavební povolení. To by podle Pešla mohlo trvat osm až deset let a teprve poté by se mohla komunikace začít stavět. Trasu přes Posázaví jako nejvýhodnější před několika lety vyhodnotila i expertní komise ČVUT. I během další přípravy se budou moci opět vyjadřovat všechny dotčené obce a orgány státní správy. Podmínky MŽP ale bude příslušný stavební úřad muset respektovat. Posudek EIA zdůrazňuje akutní potřebu středočeského úseku dálnice do Českých Budějovic. Hustý provoz na nynějším tahu I/3 ohrožuje zdraví a životy nejen řidičů, ale především obyvatel měst a obcí, jako jsou Benešov, Olbramovice a Miličín. Úsek se navíc nedá projet bez stání v kolonách. Podle normy je rozumná hranice pro dvouproudou silnici deset tisíc aut denně, aktuální číslo je ale dvojnásobné.

Zmíněný úsek je součástí plánované rychlostní komunikace, která má spojit Prahu přes České Budějovice a Tábor s Rakouskem. Podle předběžných odhadů ŘSD by měla stavba vyjít přibližně na 25 miliard korun. „Zatím je to jen tlustá čára tužkou v mapě, nejsou provedené podrobné geologické studie, jde tedy pouze o hrubé odhady,“ uvedl Pešl. Odpovídá to ale ceně, za kterou ŘSD staví jihočeskou část dálnice od Tábora do Veselí nad Lužnicí, která je dlouhá 25 kilometrů a vyjde na deset miliard korun.