Na nedostatek zakázek si stěžují stavaři i v Praze
„Stavebnictví negativně ovlivnily významné úspory týkající se dopravní infrastruktury, které jsme zaznamenali v loňském roce. Tento krok přijatý státní správou negativně ovlivní nejen stavebnictví, ale může mít vliv na rozvoj celé ekonomiky,“ řekla mluvčí firmy Skanska Lucie Nováková. Podobně si úsporná vládní opatření vzali na mušku také konkurenti Skansky jako jsou například Strabag, Eurovia CS nebo Hochtief CZ. V minulých letech přitom právě největší české firmy získávaly v hlavním městě velkou část z významných stavebních zakázek, jejichž souhrnná hodnota je v řádu desítek miliard korun. Největší z nich zadávala veřejná správa. Šlo například o výstavbu železničního Nového spojení, jihozápadní části pražského silničního okruhu, o stále rozestavěný tunel Blanka či o budované metro z Dejvické do Motola.
Z podobně velkých zakázek ale letos žádná nová v Praze na obzoru není. Útlum zažívá také výstavba kancelářských budov nebo obchodních center, z krize se jen těžko vzpamatovávají i stavitelé bytů. Všem stavebním firmám tak klesá zásoba pracovních zakázek. Například Strabag má v současnosti o deset až 15 procent méně dojednaných zakázek, podobně je na tom i Hochtief CZ, zásobník práce se snížil i Skansce. Většinu firem už propad stavebnictví donutil propouštět. Skanska loni snížila v Česku a na Slovensku počet zaměstnanců o pět procent na 5235 lidí, u Strabagu a Hochtiefu CZ klesla zaměstnanost asi o deset procent. Pokud stát a podnikatelé nezačnou stavařům znovu zadávat dost zakázek, nevylučují stavební podniky další propouštění. Podle některých názorů by se ale situace mohla začít pomalu lepšit. „Doufáme, že na přelomu roku 2011-2012 se začne pozvolna zvyšovat poptávka soukromých investorů, čemuž by měl přispět především pozitivní vývoj průmyslového odvětví,“ uvedla mluvčí Hochtiefu CZ Eva Štefkovičová. Od roku 2012 se podle ní navíc můžou začít opět zvyšovat i investice veřejného sektoru.