Nečekaný úspěch. BlackBerry prodala na úvod 200 tisíc telefonů Passport

BlackBerry Passport

BlackBerry Passport Zdroj: CC BY 2.0: Maurizio Pesce via Flickr

Jen několik desítek hodin po oficiálním představení si nový smartphone BlackBerry s názvem Passport připsal první úspěch. Přestože řada analytiků o hranaté novince pochybovala, kanadský výrobce hlásí už 200 tisíc prodaných kusů. To je prý dost na to, aby firma mohla prohlásit zařízení za ziskové. Firma nicméně za druhé čtvrtletí oznámila ztrátu 207 milionů dolarů.

Na samotném webu BlackBerry se nový smartphone o velikosti cestovního pasu vyprodal za pouhých šest hodin, v nabídce Amazonu vydržel 10 hodin, prohlásil generální ředitel firmy John Chen. BlackBerry poslala telefon do prodeje v USA, Kanadě, Německu, ve Francii a Velké Británii. V dalších 25 zemích by měl být nový model dostupný do konce letošního roku.

Úzkoprofilový telefon

Oficiálně se Passport představil teprve před dvěma dny coby produkt zaměřený primárně na podnikatele a byznysmeny, kteří jsou citliví na ochranu dat jak vlastních, tak firemních. BlackBerry přístrojem cílí primárně na finanční nebo zdravotní sektor, což je podle výzkumu společnosti zhruba 10 procent trhu se smartphony.

Passport je prvním zařízením BlackBerry pod vedením nového ředitele Chena, který nastoupil do funkce teprve loni v listopadu. Telefon se vyznačuje poměrně širokým tělem, velkým čtvercovým displejem o velikosti 4,5 palce a QWERTY klávesnicí umístěnou do třech řad namísto obvyklejších čtyř.

Kvartální ztráta 207 milionů dolarů

Firma nicméně také oznámila, že ve druhém letošním čtvrtletí vykázala ztrátu 207 milionů dolarů. Tržby činily 916 milionů dolarů. John Chen při té příležitosti rovněž prohlásil, že firma je „už z nejhoršího“ a že opět nabírá zaměstnance. „Práce na rustrukturalizaci společnosti je u konce, nyní se soustředíme na růst tržeb,“ uvedl také.

Bez kontraktu s operátorem se nový Passport prodává za 599 dolarů (cena v USA, v přepočtu zhruba 12 950 korun). Evropskou cenu odhaluje německý nebo britský e-shop BlackBerry - bude vycházet na zhruba 18 tisíc korun.

BlackBerry
Společnost, která v době své největší slávy byla oceňovaná na 83 miliard dolarů, má nyní tržní hodnotu necelých šest miliard dolarů. Kdysi jeden z lídrů na poli chytrých telefonů nedokázal čelit konkurenci. Firma prošla výraznou restrukturalizací, která začíná nést první ovoce - poprvé od třetího čtvrtletí 2012 se letos BlackBerry dostala do černých čísel.