Experti mluví o českém hybridním modelu mezi klasickým retailovým a internetovým obchodem. „V našem prostředí se zatím jeví jako velmi úspěšný, proto se domnívám, že budoucnost jistě má. Pravdou je, že v západní Evropě zatím takové prolínání jako u nás neprobíhá, ale to samozřejmě souvisí i s očekáváními zákazníků. Ta jsou u nás opravdu vysoká,“ soudí ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Lidé si chtějí pohlídat i doručení
V Česku je osobní odběr zboží fenomén. Češi si totiž chtějí pohlídat nejen cenu zásilky, ale mít i kontrolu nad jejím doručením. To jsou nejčastější důvody, proč lidé v e-shopech volí osobní odběry tak často.
„Vlastní kamennou prodejnu aktuálně uvádí přes 6600 e-shopů. Možnost osobního odběru však nabízí daleko více e-shopů, ať už prostřednictvím samoobslužných balíkomatů nebo dalších míst jako jsou benzinové pumpy a podobně,“ uvedl šéf Heureka.cz Tomáš Braverman.
Český trh je ojedinělý
E-shop s elektronikou CZC.Cz má již 56 kamenných výdejen, loni jich přibylo 28. Celkem jich obchod chce mít stovku. Parfums.cz svoje čtyři výdejní místa modernizuje a předělává na přímý prodej tak, aby měl v nabídce několik set až tisíc produktů.
„Primární důvod rostoucího počtu našich výdejen je být co nejblíže zákazníkům. Náš postup je specifický, přizpůsobujeme se požadavkům trhu. V zahraničí by podobná strategie byla považována za popření smyslu e-shopu, český trh je ojedinělý,“ uvedl marketingový ředitel Parfums.cz Radek Ondrášík.
Alza.cz otevřela loni osm nových poboček, rozšířila tak jejich počet na 40. Lze v nich nakoupit, stejně jako u velké části konkurence, bez předchozí on-line objednávky. „Nejžádanější doplňkový sortiment je již na pobočkách skladem,“ dodala mluvčí Alzy Šárka Jakoubková.
Zákazníky nebaví čekat na dopravce
E-shop Mall.cz loni otevřel pět nových kamenných poboček. „Důvody jsou jednoduché, čeští zákazníci mají osobní odběry rádi. Je to z důvodu jejich příznivé ceny a také flexibility, kdy zákazník nemusí čekat na dopravce,“ uvedla mluvčí e-shopu Michala Gregorová.
Podle Ondrášíka z Parfums.cz se ale e-shopy nemění na kamenné prodejny. „Rozdíl v nákladech je mezi e-shopy a kamennými prodejnami velmi výrazný. U parfémů dosahují náklady na distribuci průměrně 46 procent z konečné ceny, v případě on-line prodeje jsou o dost nižší,“ dodal Ondrášík.
dTest: Obchod, který nic nenabízí? Na internetu je to možné