Pod zvlněnou D47 u Ostravy je odpad, stát zvažuje přestavbu

Za zvlnění dálnice D47 u Ostravy zřejmě může nevhodný rozpínavý materiál použitý při stavbě. Kontrolní vrty pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odhalily, že v podloží dálnice leží místo určeného materiálu směs stavebního odpadu s materiálem, který bobtná. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše je možné, že se přestaví celá dálnice.

Problémy se na ostravském úseku D47 mezi Rudnou a Hrušovem objevily poprvé půl roku poté, co se po něm v prosinci 2007 začalo jezdit. ŘSD zvlnění vozovky reklamovalo, i po opravách ale dálnice bobtná dál. Vážné vady jsou na tomto úseku také u 12 mostů. Interní audit ŘSD odhalil podle šéfa této státní firmy Reného Poruby nepořádek v dokumentaci k stavbě a také pochybení na straně ŘSD, stavebních firem i stavebního dozoru. Záruční doba dálničního úseku mezi Rudnou a Hrušovem končí příští rok, Poruba proto hodlá s využitím právníků začít jednat se stavebními firmami. „Budeme velmi tvrdě požadovat, aby se to uvedlo na pravou míru, jak to má vypadat,“ řekl Poruba.

Úsek v délce zhruba osm kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou později převzala stavební firma Eurovia CS. „My budeme reagovat až na oficiální oznámení od Ředitelství silnic a dálnic,“ poznamenala mluvčí společnosti Eurovia CS Petra Kučerová.

Technický dozor nad stavbou měla mimo jiné společnost Dopravoprojekt Brno, která ale údajně pracovala jak pro investora, tak pro firmy podílející se na budování dálnice. ŘSD tehdy ale možný střet zájmu neřešilo. „Jestli měl zadavatel problém a pochybnosti o tom, že ta nabídka by porušila ustanovení o střetu zájmů, tak měl tu nabídku vyloučit,“ upozornil ředitel Dopravoprojektu Brno Václav Kratochvíl.