Podíl Applu na zisku odvětví chytrých telefonů stoupl na 92 procent
Podíl Applu na zisku výrazně stoupl z loňských 65 procent, upozornil výkonný ředitel firmy Canaccord Genuity Mike Walkley. Podíl druhého Samsungu na zisku činil 15 procent. Apple a Samsung mají na celkovém zisku více než 100procentní podíl, protože podle propočtů firmy Canaccord mnoho firem z odvětví je ve ztrátě nebo je jejich zisk nulový.
Události minulého týdne ukázaly na rozdílnosti mezi firmami. Apple požádal dodavatele o výrobu rekordního počtu nového modelu iPhone. Samsung naopak varoval, že čeká horší zisk, firma HTC hospodařila ve čtvrtletí se ztrátou a Microsoft odepsal 80 procent hodnoty své divize mobilních telefonů, kterou loni koupil od Nokie.
Apple prodává za mnohem vyšší cenu
Podíl Applu na zisku ve srovnání s podílem na celkovém prodeji je pozoruhodný. Nepoměr ukazuje na schopnost Applu prodávat své přístroje za mnohem vyšší cenu. Konkurenční modely, které používají operační systém Android od Googlu, mají problém v tom, aby se navzájem od sebe odlišily, a mnoho firem proto konkuruje mezi sebou pouze nižší cenou. Navíc Samsung a HTC v posledních letech učinily mnoho chyb.
Apple představil svůj iPhone v roce 2007 a zcela tím přeměnil trh s chytrými telefony. Do té doby měla největší, dvoutřetinový podíl na trhu Nokia. Na konci desetiletí byly největšími výrobci chytrých telefonů Nokia, Appla a BlackBerry a do roku 2012 se Apple a Samsung na celkovém zisku v odvětví každý podílel zhruba polovinou. Nyní Apple výrazně vyčnívá nad ostatními, dodal Walkley.
Mnoho výrobců má také jinou strategii než Apple, u kterého má prodej přístrojů hlavní podíl na celkových příjmech. Microsoft a Xiaomi se místo na zisk z prodeje přístrojů zaměřují na zisk z dalších nabídek, jako stahování aplikací, příslušenství a doplňků. Samsung rovněž vydělává na výrobě součástek do přístrojů, které prodává i konkurentům.
Třikrát vyšší cena než za Android
Pro dominantní postavení Applu je důležitá vyšší cena. Přístroj iPhone se loni globálně prodával v průměru za 624 dolarů (15 300 korun). Přístroje s Androidem však podle údajů Strategy Analytics pouze za 185 dolarů (4500 korun). Za tři měsíce do konce března Apple prodal o 43 procent více iPhonů než před rokem a za vyšší cenu. Průměrná cena stoupla o více než 60 dolarů.
Navzdory změnám ve vedení Applu za poslední desetiletí se někteří veteráni v odvětví domnívají, že Apple zatím o svoji pozici v ziskovosti nepřijde. „Dominance Applu je něco, co je velmi těžké překonat,“ řekl WSJ bývalý provozní ředitel Verizon Communications Denny Strigl. „Apple by se musel dopustit nějaké chyby, nebo něco podobného, a já si myslím, že to se nestane.“