Takzvaný útlum stěn vagonů technici testovali jak pro běžné pásmo 2G, tak pro 4G. Jednotlivé vozy ozařovali signálem z generátoru, který postupně přelaďovali do jednotlivých kmitočtových pásem. „Měření prokázalo, že mezi používanými typy vagonů jsou v hodnotách útlumu značné rozdíly. Zatímco konstrukce starších typů vozů zpravidla propouští mobilní signál lépe, u modernizovaných vagonů je útlum násobně vyšší,“ píše úřad v předběžné zprávě.
Novák: Samotné pokrytí signálem LTE v místě není zárukou, že se cestující ve vlaku připojí k vysokorychlostnímu internetu a spojení bude mít stabilní
Nejlépe dopadl v měření vůz typu Bdtee276 původně vyrobený v letech 1986-87, dále pak vůz 071 soupravy City Elephant výráběný od roku 2005. Naopak nejhorší výsledek vykázal oddílový vůz Bmz241 z roku 2006 a velkoprostorový vůz Bdmpee233 z let 2013 a 2014.
„Samotné pokrytí signálem LTE v místě tak není zárukou, že se cestující ve vlaku připojí k vysokorychlostnímu internetu a spojení bude mít stabilní,“ hodnotí výsledky měření propustnosti železničních vozů předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák. Nepřímo tak dal za pravdu operátorům, kteří dlouhou dobu poukazují na „rušivý stínící efekt“ dopravci používaných vagonů.
Útlum při průchodu signálu konstrukcí vlaku eliminuje, když antény měří signál na střeše vozu. Zjištěné hodnoty po zpracování ČTÚ ve vizualizované podobě zveřejní. Podrobné výsledky a metodiku měření i dalších vozů úřad zveřejnil na svém webu.
Jak moc jednotlivé vozy tlumí váš signál v mobilu? |
---|
Útlum 20 dB představuje 100 × nižší výkon signálu Útlum 40 dB až 10 000 × nižší výkon |
Vůz řady 662 soupravy InterPanter
Vůz 071 soupravy City Elephant
Vůz Bmpz73 soupravy SC Pendolino
Vůz Bmz241 (oddílový vůz)
Vůz Bmpz891 soupravy Railjet
Nový rychlík Českých drah InterPanter|City Elephant|Pendolino|vůz Bmz241|Railjet|