Posudek EIA preferuje dálnici D3 přes Posázaví

Středočeská část dálnice D3 získala kladný posudek při hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA). Upřednostňuje západní variantu, kde se dálnice napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky. Protne tak turisticky oblíbenou oblast Posázaví. „Západní koridor se jeví jako výhodnější, a to především z hlediska menšího vlivu na obyvatelstvo,“ uvedl zpracovatel posudku Josef Tomášek. Pro případ, že se z jakéhokoli důvodu nepodaří prosadit dálnici přes Jílové, nevylučuje Tomášek ani východní variantu, která převážně kopíruje současnou benešovskou silnici číslo tři.

Trase přes Posázaví dává přednost také Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jako nejvýhodnější ji před několika lety vyhodnotila i expertní komise ČVUT. Nyní budou podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové následovat další ze zákona povinné kroky. „Obeslání všech dotčených samosprávních územních celků, které mají povinnost zveřejnit informace o posudku. Po zveřejnění posudku na úředních deskách pak poběží lhůta 30 dní na vyjádření veřejnosti a dotčených orgánů k posudku,“ řekla Vápeníková.

Celý proces EIA skončí až definitivním stanoviskem ministerstva životního prostředí, teprve pak může ŘSD pokračovat v investiční přípravě. Odpůrci stavby přes Posázaví se ale zatím nemusejí příliš obávat. Na přípravu dálnice D3 ve Středočeském kraji nemá ŘSD peníze ani na příští rok. Dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic je nejdelším chybějícím úsekem plánované páteřní dálniční sítě. Aktuálně je v provozu pouhých 17 kilometrů. Zatímco na jihu Čech se čile staví a trasa je jasná, ve středních Čechách byla příprava dlouho zablokována.

Posudek EIA přitom akutní potřebu středočeského úseku zdůrazňuje. Hustý provoz na nynějším tahu I/3 ohrožuje zdraví a životy nejen řidičů, ale především obyvatel měst a obcí, jako jsou Benešov, Olbramovice a Miličín. Úsek se navíc nedá projet bez stání v kolonách. Podle normy je rozumná hranice pro dvoupruh deset tisíc aut denně, aktuální číslo je ale dvojnásobné. V roce 2030 má mířit z Prahy na jih sto tisíc aut denně.