Nejvyšší růst prodeje zaznamenala Latinská Amerika, a to o 59 procent. Z jednotlivých zemí se pak nejvíce telefonů prodalo v Číně. V druhé polovině roku tam ale růst prodeje zpomalil.
Zájem byl zejména o dražší přístroje s úhlopříčkou displeje pět až 5,5 palce (12,7 až 14 cm). Tento segment loni vzrostl ve srovnání s předchozím rokem o 150 procent.
„Věříme, že tento segment bude udávat tón i v letošním roce a že chytré telefony s touto velikostí displeje se budou poprvé prodávat více než přístroje s úhlopříčkou čtyři až 4,5 palce,“ uvedl předpovědí GfK Kevin Walsh.
Prodeje mobilních telefonů ve vybraných oblastech | |||
---|---|---|---|
Region | Prodeje 2014 (v milionech) | Prodeje 2014 (v milionech) | Meziroční změna |
Čína | 392,8 | 359 | 9 % |
Severní Amerika | 177,6 | 139,1 | 28 % |
Blízký východ a Afrika | 135,2 | 99,8 | 35 % |
Západní Evropa | 128 | 115,4 | 11 % |
Latinská Amerika | 109,5 | 68,7 | 59 % |
Střední a východní Evropa | 69,8 | 50,9 | 37 % |
Zdroj: GfK
Rekordní v prodeji chytrých telefonů bylo i čtvrté čtvrtletí, a to podle výše příjmů. Celkem se prodaly chytré telefony za 115 miliard dolarů (2,8 bilionu korun), což bylo o 20 procent více než ve stejném období předchozího roku. Podle počtu přístrojů se prodej zvýšil o 19 procent na 346 milionů kusů.
GfK odhaduje, že tempo růstu prodejů letos zpomalí zpomalí z loňských 23 procent na 14 procent, všechny regiony ovšem nadále porostou. „Rozvinuté trhy dosáhly bodu nasycení. Předpovídáme, že růst potáhnou rozvíjející se regiony, cena chytrých telefonů totiž bude dále klesat,“ uvedl Walsh.
Podle GfK klesne tržní podíl dražších telefonů s cenou přes 150 dolarů (3650 korun). Zatímco prodeje střední cenové kategorie mobilů zůstanou stabilní, největší růst zaznamenají levné chytré mobily s cenou pod sto dolarů (2430 korun).