RECENZE: Rumunský dokument o odkrývání vražedné korupce sbírá mezinárodní ocenění

Hledání důkazů. Novináři Mirela Neagová a Catalin Tolontan jako první otiskli informace o korupci, která zabíjí.

Hledání důkazů. Novináři Mirela Neagová a Catalin Tolontan jako první otiskli informace o korupci, která zabíjí. Zdroj: Zurich Film Festival

Snímek z filmu Colectiv
Snímek z filmu Colectiv
3

Rumunský snímek Colectiv získal hlavní cenu v mezinárodní soutěži Festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět. Ten letos sice přerušila koronavirová krize, i tak stihl tento ročník rozdat ocenění. Film je nyní dostupný na HBO GO.

V říjnu roku 2015 vypukl ničivý požár v klubu Colectiv. Necelé tři desítky lidí zemřely na místě kvůli nedostatku únikových východů. Tragédie vyvolala protesty, které vedly až k odstoupení vlády. Rumunský dokument, který dostal název právě podle zmíněného klubu, se ovšem zabývá ještě hrozivějším problémem. Ačkoliv politici nahlas ubezpečovali, že pacienti mají stejně dobré podmínky jako v Německu, dalších skoro čtyřicet popálených zabila nedostatečná zdravotnická péče.

Snímek začíná jako rumunská verze oscarového dramatu Spotlight. Jeho prvním hrdinou je redaktor Sportovních novin Catalin Tolontan, jenž s kolegy odhalí, že většina nemocnic používá dezinfekční prostředky, které jejich výrobce tajně ředí. Vláda se nejdříve snaží vše zahrát do autu, mediální kritika ji nakonec donutí k výměně ministra zdravotnictví. Mladý neformální Vlad Voiculescu, který do této funkce povýšil z pozice aktivisty za práva pacientů a nyní se snaží postavit cynickému systému promazanému korupcí, se stává protagonistou druhé poloviny filmu.

Filmu se dostalo pozornosti už na podzimních festivalech v Benátkách a v Torontu, v dnešní situaci působí jeho zpráva o stavu společnosti ještě tíživěji. Německý režisér rumunského původu Alexander Nanau ji podává jako bedlivý nezúčastněný pozorovatel, který své rozhořčení nemusí zdůrazňovat tklivou hudbou nebo záběry z nemocnic. Z obětí požáru poznáme jen jednu ženu, která se snaží s traumatem, jež přežila s trvalými následky, vyrovnat. Její příběh a ukázky znetvořeného těla vyznívají mírně pateticky a trochu navíc. Zbytek filmu totiž spoléhá na slova, na postupné dobírání se informací, z nichž se zastavuje dech i srdce.

Colectiv diváky zvyklé na západní žurnalistické thrillery může zklamat svou střídmostí, detailností a pomalostí, která naznačuje, jak vyčerpávající je boj jedince proti systému. Jako připomenutí, jak důležitou roli zastávají dobří novináři a zodpovědní ministři, je neocenitelný.

Colectiv (dokument, Rumunsko, Lucembursko 2019, 109 min.)

Režie: Alexander Nanau

Scénář: Alexander Nanau, Antoaneta Oprisová