Rok 2012: lávka přes Orlici, čtyřproudovka do Pardubic, různé opravy

Mezi nejvýznamnější stavby v Hradci Králové budou patřit nová budova městské knihovny či fotbalový areál Bavlna.

S novými nadějemi a přáními obracejí lidé první stránku kalendáře začínajícího roku 2012. Které rébusy čekají na svá řešení?

Během příštích dvanácti měsíců čeká na obyvatele Hradce Králové řada změn. Čtenáři vymění historické prostory poblíž Velkého náměstí za moderní prostředí zrekonstruované továrny, chodci i cyklisté se jednodušeji dostanou z centra města k fakultní nemocnici a na Moravské Předměstí, řidiči by měli dojet do Pardubic po čtyřproudé silnici a sportovní fanoušci možná zamíří na prvoligové zápasy do opraveného fotbalového areálu Bavlna. Začne také velká rekonstrukce náměstí 28. října či stavba digitálního planetária na hvězdárně.

Lávka přes Orlici

První velkou stavbou, která se letos v Hradci Králové dokončí, je přestavba fotbalového areálu Bavlna na rozhraní Pražského Předměstí a Labské kotliny. Kromě hlavního fotbalového hřiště s novou zastřešenou tribunou pro více než tři stovky diváků, kabinami a kompletním zázemím vzniknou dvě víceúčelová sportoviště s umělým povrchem, další hřiště i krátká běžecká dráha. Součástí areálu bude také internát pro mladé fotbalisty a dětské hřiště. „S dokončením počítáme na jaře letošního roku,“ řekl náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich

V polovině roku by si měli první chodci a cyklisté zkrátit cestu mezi centrem města a areálem budov Univerzity Hradec Králové. Lávka přes řeku Orlici u zimního stadionu usnadní život i lidem směřujícím do fakultní nemocnice, na Moravské Předměstí nebo do Třebše.

„Čtyři metry široká lávka bude u zimního stadionu navazovat na křižovatku u krajského úřadu. Na druhé straně řeky vznikne nová stezka, která povede kolem skladu hasičské stanice přes univerzitní areál až k fakultní nemocnici,“ upřesnil Vedlich.

Lávka a stavební úpravy v jejím okolí budou stát přibližně třicet milionů korun. Její konstrukce umožňuje rychlou montáž a neměla by výrazněji narušit ráz klidného místa v jinak rušném centru města.

„Chtěli jsme co nejméně narušit Jiráskovy sady i památkově chráněný fragment pevnostního zdiva. Vybudováním lávky vznikne lehký a k okolí šetrný organismus s minimálními náklady na údržbu,“ řekl před časem architekt Miro Baum.

Knihovnu otevřou v září

Velkou novinkou letošního roku bude otevření městské knihovny v bývalé továrně ve Wonkově ulici. Čtenáře tam přivítají v první polovině září.

Knihovna se přestěhuje z historických prostor v Tomkově ulici poblíž Velkého náměstí a poboček na Eliščině nábřeží, v Labské kotlině a na Pražském Předměstí. V nové budově, přestavěné podle návrhu architekta a herce Davida Vávry, čeká na čtenáře moderně řešený interiér, pestřejší nabídka knih či po letech obnovené dětské oddělení. Lidé nebudou muset čekat na tituly, které se dosud dovážejí ze skladů za městem. Veškerý knižní fond se vejde do nových prostor.

„K výběru bude čtyřicet tisíc titulů. Nyní jsou v půjčovně pro dospělé čtenáře ve volném výběru pouhé tři tisícovky knih. Lhůta dodání dokumentů se zkrátí z několika dnů na několik minut. Všechno budeme mít pod jednou střechou, na jedno místo soustředíme všechna oddělení výpůjčních služeb, dětskou hernu, kavárnu, výstavní prostor či knihařskou dílnu,“ uvedla ředitelka knihovny Lenka Václavíková Antošová.

Čtenáři byli dosud zvyklí na zcela jiné prostředí, než jaké je čeká v bývalé továrně. Industriální pojetí přestavby zahrnuje i obnažený beton, trubky či kabely.

„Objekt se k revitalizaci náramně hodí. Jde o volný sloupový systém nezatížený příčkami, navíc je továrna konstrukčně elegantní a má v sobě kus poezie. Byla to poctivá práce, a přestože je budova industriální, má svoji kvalitu,“ řekl pro Sedmičku již před časem architekt Vávra.

Nová knihovna zahájí provoz ve středu 12. září. V polovině roku se uzavřou pobočky v Labské kotlině, na Pražském Předměstí a na Eliščině nábřeží. Celkový fond hradecké městské knihovny zahrnuje 600 tisíc knih. Modernizace budovy přijde na zhruba dvě stě milionů korun.

Opraví zchátralé terasy

Opravy v letošním roce čekají také zřícenou hradbu na parkovišti u Adalbertina, včetně úseku za budovou směrem k Žižkovým sadům. „Stavbaři opraví sesunuté hradby i celou část za Adalbertinem. Zároveň bychom letos měli mít studii, která bude řešit celé severní terasy. To se týká úseku od Žižkových sadů směrem ke Kavčímu plácku,“ řekl Vedlich.

Město vloni dokončilo dvě významné úpravy svahů na jižní straně starého města. Za desítky milionů korun získaly novou podobu dosud nepřístupné terasy mezi Gočárovým schodištěm a schodištěm Bono Publico a terasy pod Kanovnickými domy vedle areálu bývalého pivovaru.

Čtyřproudá silnice

Řidičům by se mělo letos otevřít také nové záchytné parkoviště v Jungmannově ulici na výpadovce do Pardubic. Mělo by zmírnit parkovací krizi v centru města, zejména ve čtvrtích Farářství, Pražské Předměstí a Labská kotlina.

„Právě jsme získali kladné stanovisko k posouzení vlivu stavby na životní prostředí, a pokud půjde všechno podle předpokladů, chceme po několika dalších řízeních začít stavět v první polovině roku. Předpokládám, že na podzim bude parkoviště hotové,“ řekl Jiří Holubec ze společnosti ISP Hradec Králové, která ve městě provozuje systém placeného parkování.

Ještě letos by mělo být plynulé spojení mezi Hradcem Králové a Pardubicemi po čtyřproudé silnici. Nyní zbývá dokončit kratší, zhruba šest set metrů dlouhý úsek u Ohrazenic, a přemostění a napojení na současný úsek mezi Opatovicemi nad Labem a hradeckou místní částí Březhrad.

„Celý úsek z Pardubic do Opatovic dokončíme do pololetí příštího roku. Úsek z Opatovic do Březhradu by měl být v provozu do konce roku,“ řekl ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr a připomněl, že ještě letos začnou stavbaři připravovat také pokračování rychlostní silnice číslo 35, tedy nového hlavního tahu od dálnice a velké kruhové křižovatky u Opatovic nad Labem dále na Holice a na Moravu.

„Na příští rok máme peníze na pokračování příprav v úseku od Opatovic nad Labem přes Časy po Ostrov a pokračování směrem k hranicím kraje. Je to velice důležitá stavba pro Hradec Králové i Pardubice. Odvede kamiony, které budou směřovat dále na severovýchod. Nejbližší termín zahájení stavby je konec roku 2014,“ uvedl Vebr.

Dokončení D11

I hradecké řidiče zajímá situace u pardubické továrny Paramo. Soustava tamních křižovatek funguje jako dopravní špunt při cestě do centra Pardubic i dále na Havlíčkův Brod či Žďár nad Sázavou, Přelouč nebo Čáslav. K nejvýznamnějším počinům letošního roku v sousedním kraji bude patřit zahájení rekonstrukcí křižovatky Paramo a přilehlých dopravních staveb.

„Stavbu zahájíme ve druhé polovině roku. Práce potrvají nejméně dva a půl roku,“ řekl Vebr.

Změny se týkají zhruba kilometrového úseku a nebudou jednoduché pro stavbaře, ani pro řidiče. „Je to složitá stavba za téměř osm set milionů korun. Vyřeší špatnou situaci na křižovatkách u závodiště až po křižovatku za Paramem směrem k nádraží. Projíždí tam nejvíce aut v kraji. Obávám se, že zprovoznění čtyřpruhu z Hradce Králové přinese v Pardubicích problémy. Mohou tam být i nevybuchlé pumy z druhé světové války. To může práce zkomplikovat,“ řekl Vebr.

Nejdůležitější dopravní stavbou pro Hradec Králové zůstává i nadále dálnice D11 a její dokončení v úseku od Praskačky k hranicím města. Před časem došlo ke klíčové dohodě mezi státem a farmářkou Ludmilou Havránkovou o prodeji jejích pozemků.

„Nyní máme padesát milionů korun na archeologický a geologický průzkum, které se uskuteční v příštím roce,“ uvedl na konci loňského listopadu po jednání s vedením kraje a hradeckého magistrátu ministr dopravy Pavel Dobeš. Po ukončení průzkumů by měla samotná stavba začít v roce 2013 nebo 2014.

Z dálnice se bude sjíždět v lokalitě Bláhovka, kde vyroste stejnojmenná křižovatka. Z Kuklen by v budoucnu měla vést nová silnice. Takzvaná jižní spojka má převést dopravu až na výpadovku na Pardubice.

„V každém případě bychom ještě letos chtěli vědět, jak bude vypadat mimoúrovňová křižovatka a chceme přesvědčit ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic o nutnosti zahájení stavby jižní spojky,“ řekl Vedlich.

Kopule na hvězdárně

Z řady staveb, které začnou v letošním roce vyrůstat, patří k nejvýznamnějším nové digitální planetárium a další zázemí v nové budově u hradecké hvězdárny. Vévodit jí bude projekční kopule o průměru přes dvanáct metrů.

„Sál bude obklopen foyer, výstavními prostory i sociálním zázemím. Na terase bude dálkově ovládaný dalekohled. Obraz z něho bude možné přivést do sálu. Do současného planetária se vejde nanejvýš čtyřicet posluchačů, v novém jich bude ke stovce,“ popisuje ředitel Hvězdárny a planetária v Hradci Králové František Hovorka.

S otevřením nového planetária za zhruba sto milionů korun se počítá ve druhé polovině roku 2014.

Rekonstrukce náměstí

K důležitým stavbám či opravám, které letos v Hradci Králové začnou, patří rekonstrukce náměstí 28. října, kterou město zahájí v květnu a potrvá do konce roku 2013.

„Náměstí bude rozdělené na klidovou část před kostelem a rušnější u obchodního domu. V dlažbě se zvýrazní osa směřující ke kostelní věži, kterou podpoří vodní prvek, tedy vodoteč vyvěrající před kostelem a směřující k Dukelské třídě,“ řekl již před časem autor nové podoby náměstí, hradecký architekt Martin Hájek.

Změnu doznají také Šimkovy sady. Dlouho plánovaná rekonstrukce má začít v polovině letošního roku a potrvá přibližně dva roky.

„Některé části rekonstrukce budeme řešit na etapy, abychom tam mohli pořádat tradiční kulturní akce, například krajské dožínkové slavnosti,“ uvedl Vedlich.

Výrazně blíž k realizaci by letos měla být i přestavba malšovického stadionu na fotbalovou arénu. „V příštím roce bychom měli určitě mít územní rozhodnutí a vyhlásíme soutěž na zpracování dokumentace pro stavební povolení. Počítáme s tím, že samotná stavba začne v roce 2013,“ popsal Vedlich.

ZMĚNY V ROCE 2012 V HRADCI KRÁLOVÉ

Co bude nové:

Fotbalový areál Bavlna
* Lávka přes Orlici u zimního stadionu
* Městská knihovna ve Wonkově ulici
* Hradby za budovou Adalbertina
* Záchytné parkoviště v Jungmannově ulici
* Silnice do Pardubic ve čtyřech pruzích

Které stavby začnou:

* Rekonstrukce náměstí 28. října
* Výstavba nového digitálního planetária na hvězdárně
* Rekonstrukce Šimkových sadů

Co bude pokračovat:

* Rekonstrukce Benešovy třídy
* Přípravy výstavby nového fotbalového stadionu
* Přípravy dovedení dálnice D11 do Hradce Králové
* Přípravy stavby silnice z Kuklen na výpadovku na Pardubice (jižní spojka)
* Přípravy stavby dalších úseků rychlostní silnice R35 od Opatovic směrem na Holice a Moravu