S Jaguarem XKR-S do sedmého nebe

Jaguar

Jaguar Zdroj: Lukas Dittrich

Lukáš Dittrich
U Jaguaru XKR-S se všechno točí kolem zvuku motoru, takže hned, jak jsem auto nastartoval a sundal střechu, bylo jasno. Ačkoliv je ta šance už malá, opravdu je tenhle kabriolet něco, z čeho si sedne na zadek většina lidí, a já jsem nebyl výjimkou. Kompresorem osazený osmiválec produkuje ve spolupráci s laděným výfukem fantastický zvuk.

Zaparkovaný XKR-S Convertible možná někdo přehlédne, pravdou je, že v té černé vypadá trochu nenápadně, ale jakmile jej nastartujete, budete středem pozornosti. Zvuk je monstrózní, famózní, extra třída.

Není nad to, když si podřadíte a zezadu se ozve hlasité „prásk“, občas vystřídané prskáním, bubláním a to vše doprovází takový ten správný mechanický zvuk velkého motoru. Koncert v pravém slova smyslu a možnost stažení střechy vás posadí do první řady.

Otáčkoměr ignorujte

Hlavní podíl na tom, že se vám budou o XKR-S zdát takové ty pro pány velmi zajímavé sny, má motor. Jedná se o pětilitrový osmiválec, který využívá přeplňování kompresorem typu Roots, variabilní časování ventilů, přímý vstřik paliva, dva mezichladiče stlačeného vzduchu a systém Performance Active Exhaust. Dohromady je tahle jednotka schopna vyprodukovat 405 kW (550 k) v rozmezí 6000 až 6500 ot./ min a 680 Nm proudících na kola zadní nápravy od 2500 ot./min do 5500 ot./min.

Ano, jde o přeplňovanou jednotku, ale věci typu „turboefekt“ jsou pro pětilitrový agregát opravdu sprostým slovem. Je úplně jedno, co právě ukazuje otáčkoměr, jakmile šlápnete na plyn, motor vás narve (jinak to říci nejde) do sedačky a tlačí vás tam do té doby, než zasáhne omezovač, takže do 6500 ot./min.

Od nejnižších otáček až po ty nejvyšší motor nabízí ohromující zátah, který nepoleví a nepoleví. A vše je samozřejmě doprovázeno čím? No přece už tolikrát zmíněným skvělým zvukem. Vím, že se opakuji a opakovat se ještě budu. Promiňte, jinak to nejde.

Nadupaný atlet

A samozřejmě XKR-S celkem neřeší, kolik aktuálně jede. Doporučuji při příjemných dálničních 180 km/h podřadit na čtyřku, otáčky vyskočí na cca 5000 ot./min. Pod plným plynem auto vyrazí vpřed s až nepochopitelnou lehkostí a během okamžiku ukazuje tachometr 240 km/h.

Stále platí, že ani tehdy XKR-S nepoleví a pořád má velkou chuť jet ještě rychleji. Maximální rychlost je 300 km/h. A mimochodem, tohle číslo je dílem elektronického omezovače…