S plnou peněženkou se v centru Hradce parkuje dobře

Míst na stání je v centru Jindřichova Hradce dost. Neplacené parkování se ve všední den ale hledá těžko.

Nakrmit parkovací automat v Klášterské ulici jezdí Ilona Žiláková a její manžel třikrát týdně a někdy i denně. Platit za stání v centru města jí nevadí, ale místo házení drobných do přístroje by uvítala možnost pořízení parkovací karty. „Líbilo by se mi mít nějakou permanentku na víc parkovišť, abych mohla zastavit, kde zrovna potřebuji. Je mi ale jasné, že by bylo složité zařídit, abych tam měla vždycky volné místo,“ říká.

Přestože se ceny na parkovištích liší o desítky korun, na jejich obsazenost to podle našeho testu nemělo vliv. Nejdražší stání na náměstí Míru je prakticky neustále obsazené, i když hodina tady stojí čtyřicet korun. Naproti tomu u zimního stadionu zaplatíte jenom pětikorunu a do centra je to coby kamenem dohodil. Přesto tam bylo v úterý dopoledne podle našeho zjištění téměř volno. To se ale nedá říci o neplacených parkovištích. Tam se nám povedlo za půl hodiny objíždění všech známých stanovišť najít jen dvě volná místa.
„Do Hradce jezdíme tak jednou za dva měsíce, ale vždycky jsme místo našli. Nevadí nám za parkování zaplatit, pokud je to jen na chvíli. Kdybych sem ale jela na celodenní výlet, určitě bych hledala něco levnějšího. Třeba bych zůstala někde u hypermarketu a došla pěšky,“ uvedla Blanka Změlíková.
Trnem v oku mnohých obyvatel Hradce je přitom parkování na náměstí Míru. „Řidič dojede do středu města, objíždí náměstí a zjišťuje, že není místo na zaparkování. Nezbývá mu nic jiného než se vrátit zpátky,“ myslí si Jan Pokorný, který stojí v čele dvou ekologických organizací.
Podle něj to dříve bylo lepší, protože z Rybniční ulice byl zákaz odbočení vpravo a mohla tam jen dopravní obsluha a majitelé speciálních karet.
Přitom za spoustu problémů s parkováním si mohou lidé sami. Odnaučili se chodit pěšky nebo jezdit na kole a neváhají vyrazit autem do centra i ze sídliště Vajgar nebo z jiných okrajových částí města. Samy jsme vyzkoušely, že než dojedete ve špičce ze sídliště do centra a najdete volné místo, trvá to skutečně jen o několik málo minut méně než stejná cesta pěšky.

Ještě ani nezačala letní sezona a přesto ve městě aut výrazně přibylo. Míst na stání ale nikoliv. Nad studií, která tento problém řeší, dumala v dubnu i městská rada. Na stole je několik variant od parkovacího domu Na Příkopech až po podzemní parkoviště u Jitřenky. „Parkovací dům by se nám líbil, ale ukázalo se, že stavba by byla velice drahá. Pro ty, kteří potřebují zaparkovat na celý den, by to stejně nic nevyřešilo,“ vysvětlil místostarosta Alfred Němec s tím, že zatím zůstalo jen u studie.
Další možností je i zvětšit stávající parkoviště u Jitřenky, kde by se po přestavbě dalo parkovat v suterénu. Místo má výhodnou polohu kousek od centra a dá se k němu přijet z hlavní silnice.