Seznam.cz letos zvýšil tržby na zhruba tři miliardy. Chystá investice do Stream.cz

I letos rostly nejvíce příjmy z reklamy ve vyhledávání, tedy z reklamního systému Sklik. Ten tvoří na celkových tržbách společnosti přes 30 procent. Rostly i výnosy katalogového serveru Firmy.cz, který v dubnu přešel na nový obchodní model. Ten umožnil vkládání údajů zdarma, aukci pořadí ve vyhledávání a vkládání speciálních nabídek. „Dobře se prodává i display reklama, kde asi nejvíc v tom balíku narostlo meziročně video,“ doplnil Zima.
Letos se zvýšil zájem uživatelů o mobilní služby Seznamu, zejména o e-mail a mapy. Firma nabízí přes 30 mobilních aplikací a další chystá. V nejbližší době to bude e-mail pro platformu iOS od Apple a v příštím roce se mobilní aplikace dočkají i uživatelé serveru Sreality.cz. Seznam.cz podle Zimy plánuje i nové služby, které nemají ani webovou podobu, ale už teď je jasné, že se objeví zároveň i pro mobily.
S novým datovým centrem
Seznam investoval 150 milionů korun do vlastního datového centra, nyní tu pokračují dokončovací práce a montáž technologií. Centrum v pražských Horních Počernicích má být zkolaudované na začátku příštího roku a v prvním čtvrtletí by mělo zahájit pilotní provoz. V souvislosti s tím Seznam opustí pronajaté prostory v datovém centru TTC. Naopak zůstane v objektu Nagano společnosti O2.
„Výstavba datového centra pokračuje podle plánu. Všechny soutěže na dodávky technologií jsou za námi a nyní jen čekáme, až je dodavatelé v nasmlouvaný čas dovezou. Celková kapacita centra má být kolem 8000 serverů,“ uvedl Zima. V příštím roce firma žádnou investici do budov nechystá. Je ale připravená na případné akvizice, podobně jako letos Kupi a TopGis. „Máme něco rozdělaného, ale když se podívám na trh, tak v podstatě není moc co koupit, aby nás to někde posunulo zásadně kupředu,“ podotkl.
O polovinu větší investice do Streamu
Seznam službu Stream.cz na konci minulého roku předělal a začal na ní nabízet především vlastní původní tvorbu. Největšími hity jsou seriály Slavné dny, Kancelář Blaník a Jídlo, s.r.o., které jen v říjnu a listopadu zaznamenaly přes tři miliony zhlédnutí.
„Máme naplánováno v penězích kolik chceme dát do obsahu, ale jestli z toho vypadne něco tak úspěšného, jako Kancelář Blaník nebo Jídlo, s.r.o. nedokážu odhadnout. Máme spoustu zkušeností, ale pořád to je metoda pokus omyl,“ podotkl Zima.
Zpravodajský videoserver?
Firma koketuje i s myšlenkou vlastního zpravodajského video servisu. Ten by však neměl být součástí Streamu, ale objevit by se mohl na zpravodajských Novinkách nebo domovské stránce Seznamu. „Budeme dál rozvíjet videa v rámci zpráv na Novinkách a jestli z toho uděláme střihovou zpravodajskou relaci je ve stádiu úvah,“ dodal.
Seznam se podle svého šéfa bude častěji utkávat s nabídkou obsahu s klasickými televizními stanicemi. „Stávající televizní přijímače již mají přístup na internet, i když trochu přes ruku, a je na výrobcích, kam se to bude dál vyvíjet. Stejně tak bude záležet na poskytovatelích terestrického vysílání. Klasické televizní stanice jsou prakticky určené jen pro přímé přenosy a vše ostatní jen jen video on demand, které umí internet taky,“ doplnil.
Internetová televize Stream.cz měla v říjnu 2,26 milionu uživatelů zatímco například web České televize 1,6 milionu. Třetí Prima a čtvrtá Nova se nedostaly přes milion uživatelů měsíčně.
Jan Sedlák: Seznam přerůstá Česko. Chytře