Seznam.cz letos zvýšil tržby na zhruba tři miliardy. Chystá investice do Stream.cz

Seznam.cz

Seznam.cz Zdroj: Jan Sedlak

Tuzemské internetové jedničce Seznam.cz letos vzrostly tržby na částku okolo tří miliard korun proti loňským 2,9 miliardy korun. Zisk bude nejméně na úrovni loňských 930 milionů korun. Uvedl to generální ředitel firmy Pavel Zima. "V tržbách to bude určitě více než loni o jednotky procent. Věřím, že zisk bude o trochu lepší než loni. To jsou ale jen odhady. Finální výsledky zveřejníme po auditu v dubnu," řekl Zima.

I letos rostly nejvíce příjmy z reklamy ve vyhledávání, tedy z reklamního systému Sklik. Ten tvoří na celkových tržbách společnosti přes 30 procent. Rostly i výnosy katalogového serveru Firmy.cz, který v dubnu přešel na nový obchodní model. Ten umožnil vkládání údajů zdarma, aukci pořadí ve vyhledávání a vkládání speciálních nabídek. „Dobře se prodává i display reklama, kde asi nejvíc v tom balíku narostlo meziročně video,“ doplnil Zima.

Letos se zvýšil zájem uživatelů o mobilní služby Seznamu, zejména o e-mail a mapy. Firma nabízí přes 30 mobilních aplikací a další chystá. V nejbližší době to bude e-mail pro platformu iOS od Apple a v příštím roce se mobilní aplikace dočkají i uživatelé serveru Sreality.cz. Seznam.cz podle Zimy plánuje i nové služby, které nemají ani webovou podobu, ale už teď je jasné, že se objeví zároveň i pro mobily.

S novým datovým centrem

Seznam investoval 150 milionů korun do vlastního datového centra, nyní tu pokračují dokončovací práce a montáž technologií. Centrum v pražských Horních Počernicích má být zkolaudované na začátku příštího roku a v prvním čtvrtletí by mělo zahájit pilotní provoz. V souvislosti s tím Seznam opustí pronajaté prostory v datovém centru TTC. Naopak zůstane v objektu Nagano společnosti O2.

„Výstavba datového centra pokračuje podle plánu. Všechny soutěže na dodávky technologií jsou za námi a nyní jen čekáme, až je dodavatelé v nasmlouvaný čas dovezou. Celková kapacita centra má být kolem 8000 serverů,“ uvedl Zima. V příštím roce firma žádnou investici do budov nechystá. Je ale připravená na případné akvizice, podobně jako letos Kupi a TopGis. „Máme něco rozdělaného, ale když se podívám na trh, tak v podstatě není moc co koupit, aby nás to někde posunulo zásadně kupředu,“ podotkl.

O polovinu větší investice do Streamu

Seznam službu Stream.cz na konci minulého roku předělal a začal na ní nabízet především vlastní původní tvorbu. Největšími hity jsou seriály Slavné dny, Kancelář Blaník a Jídlo, s.r.o., které jen v říjnu a listopadu zaznamenaly přes tři miliony zhlédnutí.

„Máme naplánováno v penězích kolik chceme dát do obsahu, ale jestli z toho vypadne něco tak úspěšného, jako Kancelář Blaník nebo Jídlo, s.r.o. nedokážu odhadnout. Máme spoustu zkušeností, ale pořád to je metoda pokus omyl,“ podotkl Zima.

Zpravodajský videoserver?

Firma koketuje i s myšlenkou vlastního zpravodajského video servisu. Ten by však neměl být součástí Streamu, ale objevit by se mohl na zpravodajských Novinkách nebo domovské stránce Seznamu. „Budeme dál rozvíjet videa v rámci zpráv na Novinkách a jestli z toho uděláme střihovou zpravodajskou relaci je ve stádiu úvah,“ dodal.

Seznam se podle svého šéfa bude častěji utkávat s nabídkou obsahu s klasickými televizními stanicemi. „Stávající televizní přijímače již mají přístup na internet, i když trochu přes ruku, a je na výrobcích, kam se to bude dál vyvíjet. Stejně tak bude záležet na poskytovatelích terestrického vysílání. Klasické televizní stanice jsou prakticky určené jen pro přímé přenosy a vše ostatní jen jen video on demand, které umí internet taky,“ doplnil.

Internetová televize Stream.cz měla v říjnu 2,26 milionu uživatelů zatímco například web České televize 1,6 milionu. Třetí Prima a čtvrtá Nova se nedostaly přes milion uživatelů měsíčně.

Jan Sedlák: Seznam přerůstá Česko. Chytře