Silnici od paneláků oddělí stěna ze skla
Pro lidi z největšího budějovického sídliště to bude změna. Aby zlepšila pohodu bydlení na Máji, chce radnice postavit při ulici Milady Horákové skleněnou protihlukovou stěnu. Auta projedou víc než půl kilometru dlouhým tubusem vysokým po stranách šest metrů.
Bariéru si vyžádá rozšíření části ulice Milady Horákové na čtyři jízdní pruhy. Prosazují ji radní, trasa bude páteřní pro severní a západní obchvat města. Spojí budoucí dálnici s mezinárodním letištěm v Plané.
Projekt, ve kterém nebyla zapracovaná stěna, neprošel řízením o vlivu na životní prostředí. V petici ho odmítlo na tisíc lidí.
„Město prosazuje silnici na úkor zásad, které dotuje Unie,“ tvrdí obyvatel sídliště a iniciátor petice Radek Vinkler.
Obyvatelé paneláků stojících podél ulice se bojí zvýšení hluku a smogu. Takové prognózy potvrdily i studie hygieniků. Skleněný tubus bude navíc podle kritiků neestetický a vzhled sídliště zhorší. Budou v něm otvory pro přechody a křižovatky, horní patra paneláků stejně neochrání. Krajský úřad projekt magistrátu vrátil. Musí ho přepracovat vzhledem k ochraně prostředí. „Zatím jsme se protihlukovými stěnami nezabývali. Je ale jasné, že takové řešení bude drahé na zhotovení, i na údržbu,“ varuje vedoucí budějovické pobočky Pragoprojektu Karel Bartyzal.
Projektová firma má na úpravy sídliště zakázku. Jen rozšíření Milady Horákové přijde na sedmdesát milionů, většinu uhradí programy z Unie. Pragoprojekt odhaduje, že stavba se teď zpozdí o měsíce až o roky.
Pragoprojekt teď čeká, až mu magistrát uloží přepracovat projekt úprav sídliště Máj. Obyvatelé a jejich sdružení mají k němu hodně výhrad. „Jejich názor ovlivnili lidé z občanských sdružení. Myslí si, že na ulici Horákové naroste nákladní doprava. To je přece nesmysl,“ říká Karel Bartyzal z Pragoprojektu.
Podle něj je silnice účelová. Bude sloužit jen pro nákladní dopravu na letiště v Plané u Budějovic. Bartyzal tvrdí, že kamiony projíždějící dnes městem a mířící na přechod do Rakouska pojednou hlavně po budoucí dálnici.
Lidé tomu nevěří. „Jak někde rozšíří silnici, už ji zaplaví auta. To je každému jasné,“ míní místní prodavačka v trafice Helena Houšková. Její zákazníci silnici probírají. Říká, že se dosud nesetkala s nikým, kdo rozšíření ulice a skleněné stěny schvaluje.
Rovné, nebo zalomené, barevné, nebo čiré?
Šestimetrová tvrzená skla budou rovná, nebo zalomená. Projektová dokumentace má několik zatím nejasných variant. Třeba stěny nahoře zalomené směrem do silnice, čiré a průhledné s obrázky na plašení ptáků, nebo barevné, aby ladily k panelákům. Další peníze spolknou protihluková zajištění bytů v horních patrech paneláků.
Město zřejmě čekají další protesty obyvatel, žijících při ulici Milady Horákové v místech blíže k letišti. Budoucí čtyřproudovka totiž protne vilovou čtvrť na Švábově Hrádku. Tuto lokalitu teď zařadil Kraj mezi městské části, kde budou lidé nejvíc stavět obytné domy.
Ačkoliv měla silnice stát už vloni, noví budějovičtí radní tolik nespěchají. „Město teď zadá Pragoprojektu vypracování řešení, které vyloučí špatné vlivy na životní prostředí. Poté návrh vyhodnotíme s přihlédnutím na finanční náročnost,“ dodává náměstek budějovického primátora Kamil Calta.