Škoda Octavia: první jízdní dojmy

Škoda Octavia

Škoda Octavia Zdroj: Repro AutoRevue

Kus auta navíc – tak představuje Škoda novou Octavii, svůj bestseller v třetí generaci. Měl jsem možnost novinku vyzkoušet v okolí portugalského Fara a musím říci, slogan nelže. To auto má oproti svým konkurentům opravdu něco navíc…

S novou Octavií, která opět rozměrově narostla, je potíž. Kam ji zařadit? Do kterého segmentu. Je to nižší střední? Nebo střední? Je větší než Focus či Golf, ale menší než Mondeo nebo Passat. Třída sama pro sebe.

Ostatně takhle svoji novinku Škoda také inzeruje. Jako kdyby konkurenci naschvál. Někdo by to mohl i vnímat jako lehký podraz. Jenže je to hlavně zdařilý marketingový tah.

Škoda OctaviaŠkoda Octavia | ctkDynamický výraz. Vůz ho získal prodloužením rozvoru, zkrácením předního převisu a protažením sloupku C dozadu

Mladoboleslavská automobilka jím překvapila již v roce 1996, když se objevila Octavia poprvé. A hned slavila úspěch. Byl to první model, který byl v Mladé Boleslavi kompletně vyvinutý po vstupu automobilky Škoda do koncernu Volkswagen.

Dodnes si Octavii první a druhé generace pořídilo více než 3,7 milionu zákazníků. Tento model se stal naprosto klíčovým pro úspěch Škody, vždyť na jejích celosvětových prodejích se v letošním roce podílel 44 procenty.

Je větší, je širší

Nová Octavia je sice postavená na stejné platformě jako Audi A3, Seat Leon a Volkswagen Golf, ale má oproti nim delší rozvor a převisy. Tím si zároveň udržuje i velký odstup od nedávno představeného Rapidu.

Stačí ostatně jen letmý pohled na čísla: délka interiéru měřená od pedálové skupiny po zadní opěradlo (1782 mm), místa pro kolena (73 mm) a hlavy (980 mm). Vůz narostl oproti druhé generaci – je o 90 mm delší a o 45 mm širší.

Zvětšilo se místo nad hlavou vpředu (+ 8 mm), šířka ve výši loktů vpředu (+ 39 mm) i šířka ve výši loktů vzadu (+ 26 mm). Současně o 108 mm vzrostl rozvor, což zlepšilo nabídku místa na zadních sedadlech v podélném směru.

Škoda Octavia a designér Jozef KabaňŠkoda Octavia a designér Jozef Kabaň | ctk

Vůz dnes měří na délku 4,66 metru a na šířku 1,81 metru, jeho rozvor činí 2,69 metru. Zástupci Škody to ve Faru prezentovali tak, že „nová Octavia stanovuje měřítka ve své třídě“. Ovšem otázkou je, jak jsem již zmínil, v které třídě.

Prostornost nové OctavieProstornost nové Octavie | Repro AutoRevueMěřím 180 centimetrů, a když jsem usedl si dozadu, tak jsem se cítil jako král (viz snímek). Nebo manažer? Sedadla byla pohodlná, vpředu nabízela ve srovnání s Rapidem nesrovnatelně lepší oporu

Samostatnou kapitolou je prostor pro zavazadla v nové Octavii. Dva malé kufry spolkl zavazadelník o objemu 590 litrů jako dvě maliny. Nabízí o 130 litrů více než Rapid a o 210 litrů více než Golf. Je mega, největší ve své třídě, o 5 litrů překonal dosavadní rekord své předchůdkyně. Vejdou se do něj čtyři golfové bagy.

A také přístup do něj je opravdu luxusní. Páté dveře se otvírají vysoko – délka i šířka vstupního otvoru zavazadlového prostoru dosahuje hodnoty 1123 mm (dříve 1222 mm). Také výška hrany od úrovně vozovky je příznivá – 699 mm.

Hlavní trumf? Nabídka prostoru

Výtku mám ale ke „schodu“, který vznikne při sklopení opěradel zadních sedadel. Sice se objem zavazadlového prostoru zvětší na 1580 litrů (plus 125 litrů), ale je to dosti nešikovné.

Podle zástupců Škody, s kterými jsem o tom ve Faru hovořil, měli na výběr ze dvou varianta – buď udělat sklopné i sedáky, ale pak by s velkou nadsázkou cestující vzadu seděli „na drátech“ (protože pro toto řešení je třeba zhotovit konstrukci a ta by ubrala na výšce sedadla), anebo udělat sedáky pohodlné. Zvolili variantu druhou.

V hovoru také zmínili, že v připravovaném voze kombi bude v zavazadlovém prostoru dvojitá podlaha, tedy již bez schodu.

Zavazadlový prostor Octavie po sklopení zadních sedadelZavazadlový prostor Octavie po sklopení zadních sedadel | Repro AutoRevue

Pokropená živou vodou

Až dosud se Octavia nechlubila nijak zvlášť designem. V materiálech Škody se o designu první a druhé generace hovoří vždy jako o designu nadčasovém. To je podle mého názoru dost slušný eufemismus. Byl to totiž spíše design fádní, šedivý.

Tomu je ale nyní konec. Šat střižený šéfdesignerem Jozefem Kabaněm je slušivý. Mně osobně se líbil, posunul Octavii do jiných pater. I když si ale dovedu představit, že ne každý bude z minimalismu vozu nadšený.

Tady dominuje strohost. Žádné dekorativní prvky. Jako kdyby nám tvůrci chtěli říci, to auto samo o sobě je dekorativní prvek.

Škoda OctaviaŠkoda Octavia | Autorevue.czZatímco zvenku se nová Octavia podobá hodně levnějšímu a menšímu sourozenci Rapidu, jehož prodeje se v Česku rozjíždějí (díky ceně?) jen ztuha, tak uvnitř je to o něčem jiném. Materiály jsou prvotřídní, stejné jako v posledním Golfu. Ale opět, někomu se může design interiéru zdát až příliš strohý, „německy chladný“

Elektronický dozor

V nové Octavii se objevilo množství elektronických asistenčních systémů – poprvé ve voze značky Škoda třeba adaptivní tempomat, který udržuje při zadané rychlosti bezpečný odstup od vozu před vámi. Nový je i systém Intelligent Light Assistant, který automaticky řídí přepínání tlumených a dálkových světel.

Dále systém rozpoznávání dopravních značek, parkovací Automatic Parking Assistant, který vedle parkování a vyjíždění z míst souběžně s vozovkou umožňuje i zacouvání na místa kolmo k vozovce. Také tyto systémy se objevují ve vozech Škoda poprvé.

Jen mne mrzelo, že zde nebyl zastoupen systém pro kontrolu mrtvého úhlu. Z nové Octavie je totiž dost špatný výhled dozadu.

Nová generace motorů

Škoda Octavia se nabízí s osmi benzinovými a naftovými motory. Nejslabší jednotkou je 1,2 TSI /63 kW, nejsilnější pak 1,8 TSI/132 kW.

Vyzkoušel jsem dvě motorizace: 1,2 l TSI o výkonu 77 kW (105 k) s manuální šestistupňovou převodovkou a 1,6 l TDI o výkonu 77 kW s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG. Prvně jmenovaný vůz byl téměř o sto kilogramů lehčí. Jak se to projevovalo?

V řízení nijak zvlášť. Bylo zřejmé, že vozy konstruktéři pečlivě vyladili za pomoci vinutých pružin a tlumičů.

Ovšem setrvačnost neobelžete. Vůz s naftovým motorem bylo složitější ubrzdit, vejít se s ním do zatáček. Ale na druhou stranu rozdíl nebyl nijak dramatický. Projevoval se jen při hodně ostrém tempu, v čase kvílejících pneumatik.

Škoda OctaviaŠkoda Octavia | Repro AutoRevue

Co jsem kvitoval s povděkem, že vůz měl i v ostře projížděných zatáčkách jen minimální náklon. Podobně jako koncernoví druzi Audi A3, Golf a Leon. Dodávalo to hodně velký pocit sebejistoty.

A spotřeba? U dvanáctistovky nebyl problém vyhnat ji na osm devět litrů. A to jsem přitom testoval silnější variantu Green tec s úsporným paketem se systémem Start-stop a rekuperací brzdné energie. Její papírová spotřeba byla 4,9 l/100 km.

Tady to chtělo opravdu spíše lehčí nohu. Líbilo se mi ale, jak se motor ochotně vytáčel, byť mu samozřejmě při výjezdech ze zatáček koně chyběly. Maximální točivý moment 175 Nm dosahoval v rozsahu 1400 až 4000 minˉ¹. Nejvíce se mu líbilo kolem tří tisíc otáček.

U naftového motoru jsem si chvílemi připadal, jako že pluji po silnici. Oproti předcházejícímu motoru působil mnohem rozvážnějším dojmem, pokusy o sportovní jízdu snášel s mírnou nelibostí. Ze zatáček se chvílemi hrabal jako lenivý tuleň.

Ne, po téhle motorizaci nepůjdou draví jezdci, ale spíše lidé vyznávající jízdu klidnou a spotřebu mírnou. Ne nadarmo se o ní ve Faru hovořilo v tom smyslu, že bude nejprodávanější.

Zdroj: AutoRevue.cz