Slovensko chce do roku 2014 dostavět 130 kilometrů dálnic a silnic

Slovensko chce do roku 2014 odevzdat do užívání více než 130 kilometrů nových úseků dálnic a rychlostních silnic a v tomto období zahájit výstavbu téměř 290 kilometrů silniční infrastruktury. Prioritou zůstává dokončení dálnice D1 z Bratislavy do východoslovenských Košic. Podle aktuálních plánů ministerstva dopravy, které dnes s připomínkami schválila vláda, by měla být dokončena do šesti let.

Letos chce Slovensko začít stavět více než 60 kilometrů dálnic a rychlostních silnic za 1,45 miliardy eur (přes 35 miliard korun), dominovat budou právě úseky na D1. Otevřít se mají desítky kilometrů nových úseků rychlostní silnice R1, která spojí Trnavu se středoslovenskou Banskou Bystricí. „Výrazné zvýšení propustnosti celého tahu R1 velmi pravděpodobně přesměruje část tranzitní dopravní zátěže z Považí na Pohroní. To alespoň zčásti odlehčí také přetíženou silnici mezi Žilinou a Ružomberkem, kterou dálnice D1 nahradí částečně od roku 2014 a úplně v letech 2016 až 2017,“ uvedlo ministerstvo.

Příští rok přibude motoristům pouze necelých šest kilometrů nových komunikací, stát však plánuje spustit stavbu nejnáročnějších úseků dálnice D1 na severním Slovensku. Ty zahrnují také vyražení 7,5kilometrového tunelu, který bude po dokončení nejdelší v zemi. V roce 2013 by se mělo začít s výstavbou necelých 45 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Součástí plánů pro tento rok je také dálnice D3 na severním Slovensku, která má zrychlit dopravu do Polska a Česka. Ve volebním roce 2014 by se kabinet chtěl pustit do stavby více než 120 kilometrů silnic. Ministerstvo však připustilo, že plány pro tento rok jsou ambiciózní, protože projekty ještě nejsou kompletní.

„Nebudou dominantní, ale doplňkovou formou zabezpečování výstavby, provozu a financování dálnic,“ uvedlo ministerstvo.