SMP CZ úspěšně dokončila obnovu trojské lávky v Praze

Zdroj: SMP CZ, Zuzana Oplatková, Karol Koštialová

Po zřícení původní trojské lávky v prosinci 2017 připravil Magistrát hlavního města Prahy ve velice krátké době vypsání veřejné zakázky na dodavatele nového přemostění. Výběrové řízení vyhrála stavební společnost SMP CZ, která 1. listopadu 2019 zahájila stavbu.

Místo nové stavby je totožné s umístěním lávky původní, avšak technické a výškové řešení je zcela odlišné.

Nová trojská lávka je navržena pro pěší a cyklisty, ale v případě potřeby zajistí průjezd vozidel integrovaného záchranného systému do hmotnosti 3,5 tuny. Při jejím návrhu se bral zřetel i na nebezpečí povodní. Konstrukce nové lávky je v nejvyšším bodě nad hladinou vody, na kterou se Vltava dostala při povodních v roce 2002. Významným řešením je možnost sklopení zábradlí, které v případě povodní netvoří překážku protékající vodě.

SMP CZ, Zuzana Oplatková, Karol Koštialová

Důležitou částí realizace bylo zvolení způsobu osazení střední části lávky, která je celá nad vodní hladinou. Z důvodu bezpečnosti práce se přistoupilo k osazení této části lávky v jednom kuse, a to včetně dřevěné mostovky a zábradlí.

Montáž probíhala s využitím těžké techniky na obou březích Vltavy, plovoucích pontonů zajišťujících přepravu jednoho konce části lávky na druhý břeh a i regulací průtoku Vltavy po dobu montáže, která zaručovala dostatečnou hloubku pro ponor pontonů. Díky profesionalitě všech zúčastněných se povedlo po více než osmi hodinách osadit první část lávky do čepů. V dalších dnech následovaly montáže zbylých částí lávky z jednoho a následně z druhého břehu Vltavy.

SMP CZ, Zuzana Oplatková, Karol Koštialová

Ladnost křivek při pohledu na novou trojskou lávku umocňuje hlavní nosník, kterým jsou ocelová trubka o průměru 914 mm a soustava ocelových příčníků a podélníků s pochozí dřevěnou mostovkou. To vše je svařeno ze dvanácti dílčích montážních celků dosahujících celkové hmotnosti 290 t. K založení vlastní lávky byly zvoleny piloty, na které navazují betonové základy s betonovými pilíři podpírajícími ocelové pylony samotné lávky. To vše spolu tvoří lávku o celkové délce 256,6 m a pochozí šířce 4 m.

„Trojská lávka mohla být od zahájení výstavby do jednoho roku předána investorovi především díky výborné spolupráci všech zúčastněných: zadavatele Magistrátu hlavního města Prahy, projektanta Valbek a dodavatele ocelové konstrukce MCE Slaný,“ říká výrobně-technický náměstek Radek Ševčík z SMP CZ.

SMP CZ, Zuzana Oplatková, Karol Koštialová