Test supersonického letadla nevyšel, stroj se předčasně zřítil

Nosičem hypersonického letadla X-51A Waverider je bombardér B-52

Nosičem hypersonického letadla X-51A Waverider je bombardér B-52 Zdroj: Profimedia.cz

Hypersonické letadlo X-51A Waverider
Hypersonické letadlo X-51A Waverider
Hypersonické letadlo X-51A Waverider
4 Fotogalerie
ČTK
Test bezpilotního superrychlého letounu X-51A Waverider, jehož konstrukce umožňuje šestkrát překročit rychlost zvuku, se nezdařil. Krátce po spuštění z bombardéru B-52 se u stroje projevily problémy se směrovým stabilizátorem a letadlo nemohlo naplno spustit svůj motor. Před zřícením do moře se supersonický Waverider podle agentury Reuters rozlomil.

Experimentální stroj, jenž má být přechodem mezi letadly a raketami, se z křídla bombardéru B-52, který jej nesl na cestě z Edwardsovy letecké základny v Kalifornii , spustil mezi 10:00 a 11:00 tamního času (19:00 a 20:00 SELČ), uvedl John Haire z americké armády. Letoun začal svou samostatnou cestu nedaleko kalifornského pobřeží, severozápadně od Los Angeles, a pak směřoval na sever nad Tichým oceánem v koridoru určeném pro testovací lety.

Američané považují výzkum takzvaných hypersonických letounů za klíčový pro vývoj nových střel či vojenských, ale i civilních letadel. Nové technologie například mohou zkrátit dobu nutnou pro zasažení cíle. Když se třeba v roce 1998 pokusily Spojené státy zlikvidovat šéfa sítě Al-Káida Usámu bin Ládina střelou s plochou dráhou letu odpálenou z lodě v Arabském moři, trvalo 80 minut, než doletěla do Afghánistánu. Hypersonická střela by stejnou vzdálenost zvládla za 12 minut.

O hypersonických letech se mluví v případě, že rychlost letadla dosáhne alespoň pětinásobku rychlosti zvuku, tedy Machova čísla pět. Letoun X-51A Waverider při pokusu v květnu 2010 dosáhl šestinásobku rychlosti zvuku, tedy zhruba sedmi tisíc kilometrů za hodinu. Letěl jí větší část celkem dvousetsekundového letu.