V létě vyjede na silnice nová generace robotických aut od Googlu

Google Self Driving Car

Google Self Driving Car Zdroj: http://whqr.org

Americká společnost Google začne letos v létě testovat na veřejných komunikacích svůj samořídící vůz. Objevit se má na silnicích v Kalifornii, v okolí Mountain View. Nyní malá auta jezdí pouze na testovacích tratích, tedy mimo veřejné silnice. Google samořídící vozidla na veřejných tratích už testoval, byly to ale jen modifikované verze modelu Lexus, uvedla stanice BBC.

Nový, robotický vůz nebude úplně samostatný. Bude mít řidiče, který v případě potřeby bude moci převzít řízení. Vozidlo tak bude mít na rozdíl od původního plánu firmy představeného před rokem volant a brzdy. Inženýři budou testovat celkem 25 prototypů, které používají stejný software jako upravená verze modelů Lexus.

Před rokem projektový ředitel samořídícího vozu Googlu Chris Urmson oznámil, že prototyp nebude mít volant ani plynový a brzdový pedál, protože ho nebude potřebovat. Ukazuje se však, že prototypy budou tato ovládací zařízení potřebovat. Prototypy budou mít odstranitelný volant, brzdový i plynový pedál, takže technici budou moci při testování v případě potřeby převzít řízení, uvedl nyní Urmson.

Prototyp vozu postavil v Detroitu výrobce automobilových součástek Roush Industries. Podle Googlu je jeho auto pro dva cestující vůbec prvním samořídícím vozem na světě. Rychlost testovacích vozů bude omezena na 40 kilometrů v hodině, aby se při případné kolizi snížila pravděpodobnost vážného zranění. Vůz nemá airbagy ani další bezpečnostní prvky a není určen na dlouhé trasy. Je elektrický a může jezdit jen v oblastech, které jsou důkladně zmapované Googlem.

Nové technologie na ochranu cestujících i chodců

Google rovněž oznámil, že bude testovat nové technologie ochrany cestujících a chodců. Podle agentury Reuters je mezi nimi pěnová přední část vozu a flexibilní přední sklo.

V pondělí Google oznámil, že jeho samořídící vozy Lexus se na veřejných silnicích zapletly do 11 nehod. Urmson však upozornil, že žádné z aut nebylo příčinou nehody a nikdo při nich nebyl zraněn. Sedmkrát do vozu někdo narazil zezadu, hlavně na semaforech, a většina nehod se stala spíše ve městech než na prázdných silnicích. V posledních měsících již najezdily tyto vozy přes 1,6 milionu kilometrů.