Vlastnit auto už mladé Američany neláká

Mladé Američany už vlastnictví auta neláká

Mladé Američany už vlastnictví auta neláká Zdroj: profimedia.cz

Pojmy „americký životní styl“ a „automobilová kultura“ platily celé dvacáté století téměř za synonyma. Na začátku tisíciletí se už tolik nepřekrývají. Spojené státy sice zůstávají významným hráčem, co se týče výroby, exportu i importu aut, v jejich vlastnictví však Američané významně zaostávají za zbytkem západního světa.

S překvapivým zjištěním přišla analýza think tanku Carnegie Endowement. Každých tisíc Američanů vlastní 439 osobních vozů – na jedno auto tedy připadají zhruba dva majitelé. Tento poměr řadí Spojené státy ve světě až na pětadvacátou pozici. Statisticky vzato mají víc aut ve svých garážích obyvatelé téměř celé západní Evropy, včetně krizí zmítaného Řecka. Pro automobilový průmysl, který se stále srovnává s dopady hospodářské recese, to není dobrá zpráva. „Viník“ současné situace se navíc nijak neskrývá. Určitá část hlavně mladých Američanů přestává vnímat vlastnictví automobilu jako životní milník a symbol dospělosti. Uvědomuje si to i prezident americké větve automobilky Toyota Jim Lentz: „Musíme čelit realitě toho, že mladí nemají takový zájem o koupi automobilu jako předchozí generace. Radši si pořídí nejnovější smartphone než řidičák.“

Čtěte také:

Výroba aut v Severní Americe stoupla o pětinu

Spam způsobuje větší škody než zloději aut

V rozhodnutí dvacátníků nepořizovat si auto hraje roli více faktorů, na prvním místě jsou však ekonomické důvody. V situaci, kdy řada absolventů opouští univerzity zatížena studentskou půjčkou a stabilní práce není samozřejmostí, není nákup auta a s ním spojené pravidelné investice prioritou.

Stále více mladých Američanů navíc přichází na chuť životu ve velkých městech. Jak to vystihl magazín Atlantic Weekly, pro poválečnou generaci, takzvané babyboo mers, která vyrůstala na předměstích, „znamenaly klíčky od auta svobodu. Pro nynější městskou generaci znamenají boj o parkovací místo“.

V minulém století se auta stala symbolem amerického životního stylu. Hrála také klíčové úlohy v řadě slavných filmůV minulém století se auta stala symbolem amerického životního stylu. Hrála také klíčové úlohy v řadě slavných filmů | Warner BrosV minulém století se auta stala symbolem amerického životního stylu. Hrála také klíčové úlohy v řadě slavných filmů