Hřebejkův a Jarchovského příspěvek, jehož první díl měl premiéru na obrazovkách včera, je v něčem mimořádný, ale vzbuzuje i spoustu otazníků. Skutečně obdivuhodný je Případ pro exorcistu v práci s herci. Ačkoli se zde objeví většinou známé a aktuálně i velmi provařené tváře, Hřebejk všem připravil takzvané herecké protiúkoly.
Například komediální dvojice Tomáš Jeřábek a Tomáš Měcháček hrají lidské zrůdy, postava Kateřiny Winterové neumí zpívat a Miroslav Krobot musí hrát ukecaného a v zásadě nesympatického policejního náčelníka. I další představitelé jsou zvolení mimořádně (především obyčejní venkovští lidé), blíže svým obvyklým postavám jsou snad pouze hlavní vyšetřující Klára Melíšková a Stanislav Majer a Jan Budař jako farář.
I zápletka má ty správné ingredience současné detektivky. Zločin je brutální a šokující, vyšetřování smrti farářovy milenky zanechané na oltáři divákovi nedovolí spustit oči z obrazovky a rozuzlení mu zanechá nepříjemný pocit – vždyť je to až děsivě normální, pravděpodobné. Navíc Hřebejk občas využívá téměř hororové atmosféry, čímž mile překvapil.
Přesto se scenárista Jarchovský dopustil jedné zásadní chyby, která je však v kontextu jeho filmové dráhy pochopitelná. Případ pro exorcistu je napsán spíše filmově než seriálově (tomu odpovídá i často filmová kamera). Co by normálně znělo jako kompliment, je tu myšleno jako spíše chyba. Jarchovský se příliš soustředí na zápletku a zcela pomíjí postavy. Kromě pokusu o nastínění soukromí vyšetřovatele Mráze (Majer) se nedozvíme o žádné z postav zhola nic.
Přitom současné moderní seriálové detektivky jsou právě v tomto zcela zásadní, a proto se jim tak daří. Důsledkem pro Hřebejkovu detektivku je fakt, že nejlépe funguje, když si ji pustíte v kuse a nikoli v seriálové týdenní periodě. Přesto přejme celému projektu dobrou sledovanost, je dalším výrazným počinem dnešní televize, která hravě poráží filmová díla.
Případ pro exorcistu
Režie: Jan Hřebejk
Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer, Miroslav Krobot
Vysílá: Česká televize
Hodnocení: 70 %