Vývojáři Airbusu chtějí řídit letadla pomocí natáčecích motorů

Airbus si zažádal o patent na natáčecí motory

Airbus si zažádal o patent na natáčecí motory Zdroj: Airbus

Airbus v USA přihlásil další z řady nezvyklých patentů, které mohou v budoucnosti radikálně změnit podobu dopravních letadel. Vývojáři chtěli letadlo ovládat prostřednictvím natáčecích motorů, řídící plochy na současných letadlech by se tak staly zbytečností.

Výškové a směrové kormidlo na zádi letounu po desetiletí udávají základní tvar téměř všech letadel. Airbus ale nyní žádá o patentovou ochranu řešení, které se bez nich dokáže obejít. Chce je nahradit pohonnými jednotkami, které bude možné natáčet a řídit tak směr letu. Ze svých tradičních míst pod křídly se motory přesunou vzhůru na záď letounu.

Podle patentové žádosti, z níž cituje deník Welt, musí být současné řídící plochy letadla nadměrně velké, aby neztratily účinnost v nízkých rychlostech. Při rychlejším letu pak kladou zbytečně velký odpor. Otáčivé motory by měly tento problém odstranit.

Právě snížený odpor vzduchu a snížená váha by měly být hlavními výhodami nového řešení. To vše by mělo vyústit v úsporu paliva.

Airbus si zažádal o patent na natáčecí motoryAirbus si zažádal o patent na natáčecí motory | Airbus

Natáčení motorů, které lze natočit, není v letectví úplnou novinkou, dosud se ale vyskytovaly jen u vojenských strojů. Některé moderní stíhačky umožňují směřování tahu motorů a tím její částečné řízení. Přitom ale nedochází k pohybu samotných motorů.

Airbus neupřesnil, kdy by se měl koncept stát realitou. Na léta 2025 až 2030 ale výrobce plánuje představení nástupce své nejprodávanější řady A320.

Evropský letecký výrobce si v posledních měsících zažádal o patentovou ochranu celé řady nezvyklých řešení. Navrhl například sedadla pro cestující podobná sedlům jízdních kol či pilotní kabinu, která nebude umístěná v přídi letounu. Airbus v minulosti upozornil, že ne vždy se podobné nápady dostanou do sériové výroby.

Airbus si zažádal o patent na natáčecí motoryAirbus si zažádal o patent na natáčecí motory | Airbus