What is it? Děti v anglické školce to ví

V první anglické mateřince v Ústeckém kraji se děti učí světový jazyk hrou. A také bezprostředními zážitky.

Chomutov / Přicházím mezi děti do anglické školky v Chomutově. Sedí u stolečku a popisují zvířata na obrázcích. Zvolám: ,,Hello!“. Stejný pozdrav se mi vrací pětinásobně. Nejdříve po mně pokukují, pak si na moji přítomnost zvyknou a dál pokračují ve výuce. Jsem překvapená, že učitelce rozumějí a rovnou jí, střídavě česky i anglicky, odpovídají na otázky. ,,What is it?“ ptá se lektorka Dana Housková a přitom ukazuje na obrázek veverky. ,,To jsou oči,“ vykřikne malá Alenka.
Po pár minutách to děti přestává bavit a jdou do vedlejší místnosti. Učitelka si pro ně nachystala pohybovou hru na sochy. Je vidět, že to se jim líbí. Začíná hrát hudba a žáčci tancují po celé místnosti. Po chvíli učitelka vypne přehrávač a děti ztuhnou. Alice se pohnula, a tak musí z kola ven. Děj se opakuje několikrát. Když Marek poněkolikáté vypadne z kola, začíná se trochu zlobit. Mirka hra nezaujala, a tak se po celou dobu houpal na koníkovi.

Mluví tu jen cizí řečí

Mateřinka, kde učitelka mluví jenom anglicky, je v kraji ojedinělá. Navštěvují ji předškoláci od dvou do sedmi let. Lektorka jim v cizí řeči popisuje běžné úkony, učí je formou her, říkanek, písniček a výtvarných prací.
Na každý den naplánuje tři témata, která se žáky probírá. V pondělí třeba ovoce ze zahrádky, vytváření šnečků z provázků a zvířata. V úterý zase probírají sport, malování na keramiku a barvy ovoce. Děti chodí na procházky, plavou v bazénu s hračkami nebo odpočívají v solné jeskyni. Vše, co zažívají, se snaží pojmenovat - anglicky.
Učitelka svým svěřencům vymyslela další zábavnou soutěž. Pravidla jim vysvětluje v angličtině. Žasnu, jak vědí, kam mají jít a co budou dělat.

Hra na semafor

Děti se postaví dozadu. Dana Housková stojí u protější zdi a jmenuje barvy na semaforu: ,,Yellow, green…“ Drobotina se k ní rozběhne. Náhle lektorka vykřikne: ,,Red!“ a děti se zastaví. Takhle to pokračuje, než k ní někdo doběhne. Ten, kdo přiběhl první, vyhrává. Potom si jdou zase sednout ke stolku a prohlížejí si další obrázky zvířat. Zdá se, že to děti opravdu baví. Cizí jazyk vnímají jako samozřejmost. Bez problémů reagují na všechny podněty.

Zatím jen pro majetné

Školka je soukromá, a tak rodiče musí za tento nadstandard platit. Prozatím sem dávají své potomky jen ti bohatší.
,,Dali jsme sem syna, aby se naučil cizí řeč. Chceme, aby měl základy než půjde do školy,“ říká podnikatel Martin Vlk.
Stejnou myšlenku sdílí i zakladatelka anglické mateřinky Vlasta Michaëla Žižková. ,,Jezdila jsem po světě a uvědomila si, že výuka cizích řečí je v naší hzemi nedostačující. Chci, aby děti braly světový jazyk jako samozřejmost a nebály se jím mluvit. V takhle nízkém věku jsou velice učenlivé,“ vysvětluje Žižková. Současně žádá o evropské peníze pro svou školku, aby do ní mohly chodit i děti z chudších rodin. ,,Chci, aby měli šanci učit se cizím jazykům v raném dětství všichni,“ dodala ředitelka anglické školky Žižková.