Z velkého plánu zůstal sen
Křižovatka u bývalé továrny Mileta v Hradci Králové bude sloužit jako spolehlivý dopravní „špunt“ ještě roky. Město ale nechce nečinně přihlížet, a prosazuje začít s výstavbou méně nákladné části projektu, takzvané malé křižovatky Mileta u dnešního střediska rychlé záchranné služby. Tím se vyřeší zejména dlouhodobé problémy s příjezdem k fakultní nemocnici. Provoz tam totiž za několik měsíců zkomplikuje výstavba na poli u nemocnice. „Je to tam čím dál horší. Problémy navíc narostou ve chvíli, kdy začne lékařská fakulta u výjezdu z nemocnice stavět nový kampus. To by mohlo být již ve druhé půli letošního roku. To si nedovedu představit. Obávám se, že to bude pro nemocnici katastrofa,“ řekl náměstek ředitele fakultní nemocnice Josef Židů. V současné době je křižovatka Mileta přetížená nejen běžným městským provozem, ale i tranzitní kamionovou dopravou po městském okruhu od dálnice a Opatovic nad Labem směrem na Brno.
Podle dosavadních plánů to má vyřešit dvouúrovňová křižovatka, kterou bude hlavní tah po okruhu projížděl plynule bez křížení a nad ním bude kruhový objezd pro ostatní směry. Na tuto ústřední část má navazovat menší kruhový objezd, ležící v prostoru směrem k záchranné službě. Na něm se má rozdělovat doprava k nemocnici, na Benešovu třídu, k záchranné službě a do Třebše. A právě této části chce dát město přednost. V současné době totiž na stavbu celého projektu nejsou peníze.
„Dlouho se nic nedělo. Až nedávno jsme se dověděli, že ředitelství silnic a dálnic nemá křižovatku v plánu. Pokud něco neuděláme, tak se nového příjezdu k nemocnici nedočkáme. Navrhli jsme proto změnu pořadí a chceme, aby se stavělo od konce,“ řekl Židů. Vedení města o záměru obrátit pořadí výstavby obří dopravní křižovatky v Hradci jednalo s krajským úřadem i s ministerstvem dopravy.
„Budeme jednat také s ředitelstvím silnic a dálnic. Půjde o společnou investici města, kraje a státu. Náklady na celou rekonstrukci se dosud pohybovaly okolo 380 milionů korun. Zatím nevíme, kolik by menší část mohla stát. Nutné říci, že peněz je nedostatek, “ řekl náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich. Zatím není jasné ani to, zda bude omezená rekonstrukce Milety vycházet ze současných plánů, anebo se původní projekt změní. Příprava bude každopádně trvat dlouho.
„Připravíme několik variant. Co se týká možného zahájení výstavby, jde o horizont několika let,“ řekl Vedlich.
S nápadem předběžně souhlasí i kraj. „Toto řešení bych upřednostnil. S velkou křižovatkou se nepočítá a osobně si myslím, že po dokončení dálnice tranzitní doprava přes Miletu výrazně ubude,“ řekl krajský radní pro oblast dopravy Josef Ješina. Hlavní potíž, tedy zácpy na městském okruhu, nová varianta nevyřeší.
Záchrance, jejíž vozy ztrácejí pár metrů po výjezdu k zásahu čas v kolonách, a nemocnici by pomohla výrazně. Mohlo by se postavit velké parkoviště a přiblížila by se městská doprava. „Na novém příjezdu k nemocnici by měl být malý kruhový objezd tvořící dopravní smyčku s odbočkou pro rychlé sanitky a zejména pro hromadnou dopravu. Z této strany je pouze jedna zastávka z jednoho směru daleko od vstupu. Parkoviště by mělo mít přes 260 parkovacích míst,“ vysvětlil Židů.
Spolu s Miletou by mělo dojít ke změnám i na křižovatkách Na Kotli a U Soutoku.