Za méně než 24 korun jezdit nejde, tvrdí pražští taxikáři | E15.cz

Za méně než 24 korun jezdit nejde, tvrdí pražští taxikáři

Za méně než 24 korun jezdit nejde, tvrdí pražští taxikáři
taxi
• 
ZDROJ: profimedia.cz

ČTK

Zástupci dvou taxislužeb předali dnes pražskému radnímu Lukáši Manhartovi (TOP 09) výzvu za zavedení minimálních cen za kilometr jízdy v hlavním městě. Praha nyní reguluje maximální cenu, která činí 28 korun. Praha už minulý týden zavedení minimální ceny odmítla, podle Manharta by šlo o zásah do volné soutěže. Další část taxikářů chce výzvu podpořit ve středu odpoledne protestní jízdou ze Strahova k magistrátu.

Taxikáři navrhují minimální cenu 24 korun za kilometr. Při plošně nabízené ceně nižší než 24 korun není možné podle Jiřího Kvasničky ze společnosti AAA Radiotaxi zároveň plnit magistrátní požadavky na úroveň, vzhled a stáří vozidla. Praha po taxikářích, kteří využívají asi 300 oficiálních městských stanovišť, od roku 2009 chce, aby měly žluté vozy alespoň nižší střední třídy, od jejichž registrace neuplynulo více než osm let.

„Pokud budeme v důsledku konkurenčního boje mezi taxi společnostmi nuceni jezdit po Praze za 15 korun za kilometr, bude velká fluktuace řidičů a provozovatelů taxi v Praze. Následně dojde k samodestrukci pražské taxislužby,“ uvedli v dnešním prohlášení taxikáři.

Praha požadavky taxikářů odmítá. „Za požadavkem některých taxikářů na stanovení minimální ceny je snaha eliminovat konkurenci, která jezdí levněji. Fakticky by tím došlo k omezení volné soutěže, kde cena patří mezi jednu z hlavních konkurenčních výhod,“ upozornil Manhart. Podle něj je na zákazníkovi, zda si vybere kvalitnější vůz za vyšší cenu nebo starší vůz s nižší cenou. „Pokud je po takových službách za nižší ceny poptávka, tak ji chceme vyhovět. Nechceme lidem diktovat, jakým taxi smí jezdit,“ dodal radní, který s taxikáři dnes zhruba hodinu jednal.

Kromě minimálních cen chtějí taxikáři zrušení příležitostné osobní silniční dopravy. Podle taxikářů je totiž tato doprava, u které nejsou regulovány ceny, v metropoli provozována tak, že si ji zákazníci mohou splést s vozy taxislužeb. Kvůli požadavkům provozovatelů taxislužby v Praze vznikla také petice, kterou podepsaly stovky řidičů. Petici chtějí taxikáři z Asociace koncesionářů v taxislužbě podpořit ve středu protestní jízdou po Praze.

V okolních zemích je přístup radnic k regulacím cen taxi různý. Ve Varšavě žádná úředně stanovená minimální cena pro taxislužby neexistuje, platí jen omezení pro maximální cenu, která činí tři zloté (18 korun) za kilometr, řekl ČTK mluvčí varšavské radnice Bartosz Milczarczyk. I tak si ale podle něho nikdo nejvyšší povolenou sazbu za kilometr neúčtuje. V Bratislavě nejsou ceny taxislužeb regulovány.

Praha se dlouhodobě potýká s některými nepoctivými taxikáři. Pokoušela se kvůli tomu také navrhnout změnu zákona o silniční dopravě, která umožnila například i zabavení auta. Vláda ale v říjnu zákon nepodpořila.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!