Zájem o alternativní školy stále roste | E15.cz

Zájem o alternativní školy stále roste

Na Pardubicku fungují dvě školy s alternativním stylem vyučování.

Řady lavic za sebou, nervózní učitelka, písemky a poznámky v žákovské… Většina lidí by se už do základní školy nechtěla vrátit. Jenže dnes už nejsou všechny školy stejné. Klasickému drilu, známkám a monotónním výkladům se snaží vyhnout například v alternativních školách.

Na Pardubicku dnes fungují hned dvě – škola s waldorfským a Montessori stylem vyučování.
Ta druhá funguje nově v Lázních Bohdaneč. „Už když jsem studovala vysokou školu, věděla jsem, že tradiční školství pro mě není. Bylo nás víc, komu podobná škola chyběla,“ popisuje vyučující Jana Hrázská vznik nové školy Na rovinu.
V současnosti se škola teprve rozbíhá. Naplno začne fungovat od příštího roku.

Dvanáct dětí ve třídě

Ve třídě je dvanáct dětí a soustředěně pracují přímo na zemi. Každý dělá něco jiného. Pokud si někdo neví rady, obrátí se buď na učitelku, nebo na svého spolužáka. Škola v Lázních Bohdaneč kombinuje projektové vyučování s principy Montessori pedagogiky. Každý se v ní učí svým tempem. Děti si navzájem radí. Je tu spousta pomůcek, díky kterým si žáci mohou učební látku doslova osahat.
„Nakonec musí každý učivo zvládnout stejně jako v klasické škole. Dohlíží na to inspekce,“ vysvětluje učitelka Jana Hrázská. Sdružení Na rovinu dlouho hledalo pro svůj projekt prostory. Nakonec mu vyšli vstříc radní v Lázních Bohdaneč.

„Líbí se nám styl výuky. Naše Anička chodila už do školky Montessori. O tom, že by šla dcera do klasické školy, jsme neuvažovali,“ říká spokojeně matka jedné žačky Radka Patková. Škola takového typu nemusí vyhovovat každému. „Rodiče musí vědět, co mají od naší školy čekat, aby nebyli zklamaní. Chceme, aby se ještě před zápisem přišli podívat a zjistili, jak to u nás funguje,“ říká Hrázská.

Spolupráce místo soutěžení

Už řadu let v Pardubicích funguje waldorfská škola. Ve výuce dává důraz na individuální přístup. Hledá u každého něco, v čem by mohl vyniknout. Místo soutěživosti vede žáky ke spolupráci. „Teď tu máme 136 dětí. Rodiče si nás našli a ostatním školám jsme rovnocenným partnerem,“ říká ředitel pardubické waldorfské školy Pavel Chvojka.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!