Želinský druhý v českém Le Mans

S týmovými kolegy patřil ostravský jezdec Dan Želinský k favoritům Epilogu. V automobilové šestihodinovce skončil druhý.

Nejprve cítil zklamání, pak ho zaplavila radost. Ostravský jezdec Dan Želinský spolu s Michaelem Vorbou a Jirko Malchárkem ve Ferrari 430 bojovali po celý závod se soupeři z týmu K&K Racing. Byla to jedna z největších bitev třináctileté historie Epilogu, závodu konaného na Masarykově okruhu v Brně. „A právě proto jsem byl nakonec i se stříbrem spokojený,“ říká Želinský, rodák z Havířova.
Epilog je českou obdobou čtyřiadvacetihodinovky Le Mans, největšího vytrvalostního závodu na světě. V Epilogu se startuje za světla, dojíždí za tmy. Masarykův okruh se po západu slunce promění ve stezku plnou světel, ohňů z výfuků a záblesků rozpálených brzdových kotoučů. V boxech voní gulášovka i grog.
Skeptici letos kroutili nad startovní listinou hlavami. K závodu se přihlásil nižší počet jezdců, než bývalo dřív zvykem. Pak obrátili. Také díky zážitku, který jim připravil souboj dvou italských sporšáků. „Něco takového jsem ještě nezažil. Nešlo o žádný vytrvalostní závod, ale o sprint na šest hodin,“ líčí třiadvacetiletý Želinský, který závodil v barvách stáje Greyhound Menx.
K výčtu radostí přidává i skutečnost, že v Epilogu poprvé vedl. Ne díky povinným zastávkám v depu či jiné náhodě, ale pro svou rychlost.

Sokové z Itálie

V soupeřícím voze ferrari se střídali stálí piloti zdejší okruhové scény Marcel Kusín a Richard Chlad. Vůz si pořídili krátce před Epilogem od polotovárního týmu Ferrari AF Corse a velmi rychle se s ním sžili. A navíc měli výraznou posilu dva italské závodní řidiče Michele Rugola a Nicolu Cadeie. Oba jsou zkušení ze světových závodů Le Mans či Gran Turismo.
„Bylo bezvadné, že i s nimi jsme drželi krok. Byli jsme naprosto rovnocenní. Honili jsme se jako psi,“ vypráví Želinský.
Rozhodující okamžik přišel hodinu před cílem. Za tmy. Siluety obou ladných strojů se míhaly tratí pořád těsně za sebou. K poslední pravidelné zastávce v boxech přijely oba vozy společně. Napětí bylo obrovské. Ve stejný čas také vyrazily zpátky na trať.
Jenže Vorba začal na Rugola ztrácet. „Michael tam má už jen šestku. Jsme v háji. Ale druhé místo bychom měli udržet,“ míní Ivo Horn, šéf týmu Menx.
Červené ferrari tak bylo odsouzeno k jízdě na šestý rychlostní stupeň a s jedním kvaltem se závody nevyhrávají.
Želinský si druhým místem vylepšil své maximum z Epilogu. Předloni byl třetí. To také hostoval v pražské sestavě Greyhound Menx. „Jestli napřesrok už konečně vyhrajeme? Kéž by. Epilog je velký závod, největší český závod, a já po triumfu v něm moc toužím. Čeká nás dlouhá zima, takže teď vůbec nevím, s čím budu v příští sezoně závodit. Moc bych si přál zase ferrari. Vím dobře, že to je auto, se kterým se Epilog dá vyhrát,“ dodává Želinský.