Drogerie je nyní drahou investicí

Unilever

Unilever

Kupujete si rádi a často zboží z drogerie? Pak můžete zvážit investici do akcií výrobců drogerie. Ale nekupujte je dnes, protože aktuálně jsou drahé.

Výroba drogistického zboží pro osobní hygienu a péči o domácnost je dnes řazena mezi necyklickou spotřebu, podobně jako potravinářský průmysl. To, jestli si koupíme auto, nebo na jak drahou dovolenou pojedeme, se odvíjí od naší finanční situace. Když se ekonomice nedaří a roste nezaměstnanost, pak logicky tato odvětví mají těžké časy, firmy se potýkají s klesajícími tržbami. Říkáme jim tedy cyklické sektory.

Naproti tomu jestli si koupíme šampon na vlasy či toaletní papír, až tak moc naši finanční situaci neovlivní. Maximálně hledáme levnější zboží. Takže výrobci levné drogerie nemají v době recese existenční problémy, výrobci luxusnějších značek jsou na tom trochu hůře.

Výrobce podle značky

Největším výrobcem drogerie je americká firma Procter & Gamble, mezi její nosné značky patří například Head & Shoulders, Olay, Pantene, Wella, Always, Ariel, Tide, Duracell, Pampers, Braun a Gillette.

Druhým gigantem je britskonizozemské konsorcium Unilever, do jehož portfolia značek patří Axe, Rexona, Dove, Signal, Cif či Domestos. Unilever má ale širší zaměření a vedle drogerie patří také k hlavním producentům potravin, za zmínku určitě stojí značky Knorr, Hellmann’s, Lipton, Rama, Algida či Magnum.

Třetí v pořadí dle ocenění na burze i dle ročních tržeb je francouzská firma L’Oréal známá stejnojmennou značkou L’Oréal Paris, nebo také produkty Garnier a Vichy.

Podle objemu tržeb by na čtvrtém místě byla německá firma Henkel, kterou u nás reprezentují značky Persil, Palmex, Perwoll, Pur, Bref, Silan, Schwarzkopf, Fa, Vademecum nebo třeba lepidla Chemoprén. Na burze má však větší cenu americká společnost Colgate Palmolive známá pod produkty Colgate, Elmex, Palmolive nebo Speed Stick.

Mezi přední producenty drogerie se řadí také britská firma Reckitt Benckiser, výrobce prostředků Calgon, Vanish, Strepsils, Durex a Air Wick. Firmy Estee Lauder a Avon známe podle stejnojmenných produktů. Avšak německou společnost Beiersdorf asi mnozí znát nebudou, dokud se neřekne Nivea nebo Tesa.

DrogerieDrogerie | E15

Nevhodná doba k nákupu

Když se podíváme do tabulky největších producentů drogerie, vidíme, že nejnižší poměr tržního ocenění k ročním ziskům firmy (P/E = 10,9) má aktuálně Avon Products, která má zároveň poměrně vysoký hrubý dividendový výnos pět procent. Je to dáno očekáváním horších výsledků v následujícím období, proto také cena akcie na roční periodě klesla o 40 procent.

Jinak mají ale všechny akcie P/E minimálně 15. Také poměr tržního ocenění k účetní hodnotě firmy (P/B) se u většiny pohybuje mezi trojnásobkem až pětinásobkem. Pouze firma Henkel má tržní kapitalizaci „jen“ dvaapůlkrát větší než vlastní kapitál. Dividendový výnos u většiny akcií je mezi dvěma až třemi procenty. Poměrně málo na necyklický sektor. Pro srovnání, potravinářský průmysl má sice také nižší dividendy kolem tří až čtyř procent, ale výrobci a distributoři energií vyplácejí dividendy ve výši pěti až sedmi procent kurzu akcie.

Podle ukazatelů P/E, P/B i nízkého dividendového výnosu jsou akcie výrobců drogerie dost drahé. Dnes není vhodná doba k jejich nákupu. Dlouhodobě mají potenciál srovnatelný s potravinářským průmyslem – udržovat hodnotu. Hodí se tedy obecně do konzervativnějšího portfolia, kde je primární dlouhodobá ochrana před inflací. Ale nakupovat byste je měli až v době, kdy ceny poklesnou a ukazatel P/E bude kolem hodnoty deset.

Autor je ředitelem společnosti FINEZ Investment Management