Jan Sedlák: Neberte nám naše data

Na základě těchto skutečností a narůstajícího trendu sestavila společnost Roland Berger studii, podle které operátorům do několika let klesnou příjmy o jednu pětinu.
Nejsou to ale pouze běžní uživatelé, kteří se na tomto propadu a nabourání tradičního byznysu podílí. Operátorům najednou vstoupil do cesty nějaký Google s Applem, kteří uživatele ponoukají nepoužívat smsky a ještě si drze prodávají mobilní reklamu, multimediální obsah a aplikace. To všechno díky parazitování na draze vybudovaných mobilních sítích.
Operátoři tak začínají panikařit. Co dělat, když uživatelé opouštějí klasickou komunikaci a raději využívají internet? Samozřejmě ho zdražit nebo výrazně omezit. Podobně, jako to v pondělí udělal tuzemský Vodafone, který změnil podmínky tak, že se vám po vypršení datového limitu (FUP) nesníží rychlost mobilního připojení jako doposud, ale internet se de facto vypne a za další využívání si budete muset připlatit.
Vodafonu tato „služba“ nevydržela v provozu ani jeden den. Po pár článcích v médiích se na sociálních sítích zvedla taková vlna nevole, že se v tiskovém centru červeného operátora musely zahltit monitorovací nástroje. Vodafone pozdě odpoledne rezignoval a vše navrátil do původního (ale stále žalostného) stavu.
Podobně špatné datové balíčky mají i ostatní operátoři. Například O2 ve svých materiálech inzeruje, že s jejich tarifem můžete internet v mobilu využívat neomezeně na surfování, chatování nebo třeba přehrávání videa. Pokud neomezeným sledováním videa myslí přehrání 30minutového pořadu z YouTube, tak potom mají v Telefónice pravdu.
A bude hůř. S tím, jak roste pokrytí a kapacita internetového připojení, se snižuje jeho cena. Internet už změnil hru v mnoha oblastech byznysu a operátory ještě čeká hodně „kreativní“ práce, aby stíhali kompenzovat klesající příjmy z klasické mobilní komunikace. Změnu chápání už je možné pozorovat třeba na reklamních kampaních. Každý má najednou nejrychlejší 3G síť, 2 internety v jednom a ty nejvýhodnější chytré telefony.