Komentář Petra Koubského: Facebook a naježené emoce

Facebook

Facebook Zdroj: profimedia

Na stovky miliard dolarů se už počítá aktuální pokles hodnoty firem provozujících sociální média. Když sečteme jen Facebook a čínský Tencent, je těch miliard skoro tři sta. Pokles hodnoty zaznamenal i Twitter a kdoví, zda to tím skončí.

Vypadá to, jako by se sociální sítě dostaly do zlomového bodu. Dávalo by to i smysl: počet uživatelů v bohatých zemích už skoro nemá kam růst, dokud se tedy nenarodí uživatelé noví a nevyrostou natolik, aby udrželi mobil v ručce. Velký skandál kolem amerických prezidentských voleb, při němž si veřejnost asi poprvé naplno uvědomila, jak s jejich osobními daty zachází Facebook a nejen on, mohl podlomit důvěru v sociální média a oslabit zájem.

Zní to srozumitelně? Ano. Věrohodně? Ano. Je to pravda? Nejspíš ne.

Mohla by být, samozřejmě. Mohlo by se stát, že jsme skutečně dosáhli nějakého „social media peak“, vrcholového bodu, za nímž bude následovat už jen pokles. Jenže soudit takto silně na základě jediného datového bodu, údajů za jediné čtvrtletí, je přece jen pošetilé. A je těžké najít skutečně hluboké důvody, proč by měla sociální média začít upadat.

Vezměme si jako příklad Facebook, na němž lze situaci ilustrovat nejpřehledněji. Jeho akcie se před 14 dny propadly o 20 procent, což z tržní hodnoty firmy umazalo 136 miliard dolarů. Bezprostřední příčinou propadu byly kvartální hospodářské výsledky. Znamená to, že Facebook oznámil ztrátu? Nikoli. Jeho tržby meziročně vzrostly o 42 procent a zisková marže činí 39 procent. Příčinou propadu je to, že ani tak vysoký růst nenaplnil předběžná očekávání analytiků investičních bank, byť jen o fous. A také to, že se mírně zpomalil růst počtu uživatelů. Meziročně jich přibylo jen 11 procent, o nějaké dva miliony méně, než se čekalo. Něco z toho, pravda, jde skutečně na vrub zrušených účtů v USA a v Evropě.

Ale upřímně – vypadá tohle fakt jako nějaký zlom? Ani ne. Jen jako běžná statistická fluktuace. Anebo ještě spíš jako drobná korekce přehnaných očekávání.

Jenže těch 136 miliard dolarů, to není drobná korekce, to je pořádná rána a vyžaduje vysvětlení. Nemusí být těžké. Burza se kromě logiky řídí emocemi a ty jsou proti Facebooku po celý letošní rok pořádně naježené. Zklamání, které přivodil uživatelům, pokud jde o nakládání s jejich soukromím, ještě v ekonomické poloze nedostalo pořádnou příležitost se vybít. Facebook je dost velký a významný, aby se s jeho poklesem svezly další podobné firmy – a to je vlastně celý příběh.

Pokud je tohle pravda, pak se hodnota akcií sociálních médií v dohledné době alespoň částečně vrátí, i když ne nutně do předchozích výšin. Je dobré připomenout, že nynější korekce následovala po pěti letech nepřetržitého růstu. Finanční trhy jsou složité a doporučení k nákupu či prodeji rozhodně dávat nebudu. Že však obor sociálních médií v tuto chvíli neprochází žádným zásadním hlubokým zlomem, na to bych si celkem klidně vsadil.