Porsche je za 80 eur. Akcie automobilky letos ztratily veškeré zisky
Výrobce sportovních automobilů Porsche, ikonická značka drtivé většiny fanoušků aut, uvedla své akcie na burzu v září 2022. Od té doby rychle stoupaly až k úrovni 120 eur. Ale během druhé poloviny roku 2023 překvapivě všechny své zisky ztratily. Má smysl nad jejich nákupem uvažovat?
Po vozech Porsche setrvale roste poptávka, u ikonického modelu, jako je 911, jsou čekací doby dlouhé a některé modely téměř vyprodané. A to přes rekordní výrobu modelu 911.
V roce 2023 automobilka přikročila k zásadní modernizaci modelové řady a představila novou Panameru označovanou jako třetí generace. Zároveň prošel výrazným faceliftem také Cayenne. Tomu změna přinesla osmiválec, silnější plug-in hybridy s dojezdem na elektřinu ke 100 kilometrům a výrazněji prokoukl interiér modelu.
V roce 2024 uvede Porsche na trh nový Macan v elektrickém provedení a vypadá to, že jeho parametry budou opravdu impozantní. V závěru roku zřejmě přijde nová 718 také v elektrice a zároveň automobilka chystá modernizaci 911.
U dividendy se dá čekat navýšení
Z pohledu produktů má tedy Porsche co nabídnout, ale to samé platí i pro výsledky hospodaření. Prodeje rostou, tržby také, provozní zisk řádově o 10 procent ročně, EBITDA marže přesáhne letos 25 procent (více než dvojnásobek klasických značek), net cash flow margin bude letos 10 až 12 procent.
Očekávám i navýšení dividendy v 2024 z jednoho eura na 2,5 eur na akcii. Ano, valuačně se Porsche obchoduje s prémií oproti klasickým výrobcům, ale ukazatele EV/EBITDA okolo 5, P/E na úrovni 13násobku ročních zisků jsou z mého pohledu zajímavé – pro srovnání Ferrari (RACE) se pohybuje na úrovních P/E nad 40 a Ev/EBITDA nad 25. Porsche má také záporný čistý dluh, když cash přesahuje dluhové instrumenty o více než 11 miliard eur (přibližně 12 eur na akcii).
Růst na akciích od listopadu letošního roku je opravdu silný, ale akciím Porsche se vyhnul. Můžeme spekulovat proč, když ostatní automobilky rostly. Zřejmě převážila obava, že rok 2024 bude pro Porsche těžší než rok 2023, ale dle mého názoru díky obměně modelové řady Cayenne i Panamera budou marže Porsche ještě vyšší a budou kompenzovat určitý výpadek prodejů benzinového Macanu. Jeho prodej bude z regulačních důvodů v zemích EU od března 2024 zastaven.
Navíc nový elektrický Macan bude z mého pohledu bestsellerem, tak jako jeho benzinový předchůdce, který je na trhu již od roku 2014! Ze všech výše uvedených důvodů mi akcie Porsche připadají zajímavé a trhem trochu opomíjené, proto o nich uvažuji v rámci rozšíření portfolia.
Odpověď na otázku položenou v úvodu textu je tedy jednoznačná a zní ano.
Autor je portfolio manažer J&T Investiční společnosti