Rusko zavádí „recyklační poplatek“ na auta z dovozu: Obrana proti Číně i vylepšení válečného rozpočtu
Odchod západních automobilek z Ruska po začátku jeho „plnohodnotné“ invaze na Ukrajinu v roce 2022 radikálně proměnil tamní automobilový trh, roční prodeje tehdy poklesly na cca 652 tisíc nových vozů. O rok později se sice prodalo přes jeden milion vozů, ale i přes očekávaný růst nedojde letos ani náhodou k dosažení mety 1,6 milionu aut z roku 2018. Co se ale proměnilo daleko nejvíce, je struktura vozů podle jejich původu. A do toho vstoupil v Rusku od 1. října v platnost tzv. recyklační poplatek, který zdraží všechny nové i ojeté vozy.
Zhruba 90 % všech dovozů dnes představují auta z Číny. Na dalších místech jsou Kazachstán, Bělorusko či Kyrgyzstán. Většinou jde o vozy od výrobců, kteří Rusko opustili. Jen Kyrgyzstán například zažil raketový růst dovozů automobilů mezi roky 2022 a 2023 z 41 tisíc na 185 tisíc, hlavně z Číny a Jižní Koreje.
Trhu s automobily i nadále vládne Lada s podílem asi 30 %, za ní už ale následují čínské vozy značek Chery, Haval, Geely, Changan, EXEED a OMODA. Ve finančním vyjádření je to ještě horší, protože Lada vyrábí hlavně levné modely. Dovozům ojetých automobilů pak dominují, byť o něco méně, auta z Japonska.
Od letošního prvního října vstoupilo v platnost opatření nazvané recyklační poplatek, respektive jeho zvýšení (poplatek jako takový byl zaveden už v roce 2012, kdy Rusko vstoupilo do WTO), které si AvtoVAZ prosadil u vedení země.
V praxi znamená to, že jakýkoli automobil, ať nový či ojetý, bude zatížený dodatečným poplatkem. Pro auta s objemem mezi jedním až dvěma tisíci kubických centimetrů půjde o růst z 300 tisíc rublů až na 556 tisíc, pro automobily starší tří let jde o růst z 528 až na 963 tisíc rublů – s tím, že další zvýšení nastane v roce 2025.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!