Šašek provokuje: Nejnavštěvovanější 46. ročník festivalu

Titulek pondělního vydání jednoho nejmenovaného českého deníku hlásal následující. Rekord: na festivalu ve Varech se prodalo 126 302 vstupenek. Autorka článku pracovala s oficiální statistikou, kterou ale interpretovala po svém – tedy že pokles návštěvníků festivalových projekcí je rekordem. Co to znamená?

Předně by si měly firmy všimnout, že se podstata mediálního partnerství nejspíš změnila. Již nejde o to o události referovat, dát jí určitý předem smluvený prostor a v případě zábavních děl (taktéž po domluvě) napsat pochvalnou recenzi. Proargumentovat jakýkoli názor je otázkou jen zkušenosti a sofistiky (šíp je přece v každém okamžiku svého letu na místě). Změna je to zásadní. O dané akci se může ve zpravodajství nezastřeně lhát. Číslo uvedené v titulku a článku totiž sedí, ale je o stovky nižší než loni a o tisícovky nižší než předloni. Dotyčný deník dal firmám do ruky zbraň, již doposud neměly.

Celé to navíc připomíná klasické lingvistické hrátky s realitou, jak je ve svém díle 1984 předpověděl George Orwell. Připomeňme jeho „válka je mír, svoboda je otroctví“. V pondělí se z poklesu stal rekord a nikdo nic nenamítá. Žijeme v době diskontinuitní, v níž již věci na sebe takřka nenavazují, to se odráží i na lidské paměti, která je stále více selektivní. Proto si daný deník mohl dovolit napsat tuto lež – lidé si nepamatují, jaká byla návštěvnost loni a nikdo jim to ani neřekne, pokud zadání zní, napište, že byl návštěvnický rekord.

Zároveň je dnešek symbolizován odlivem lidí od tradičních médií. A takováto hrubá lež a změna paradigmatu u mediálních partnerství důvěru v tištěná média rozhodně neposílí. Samozřejmě žijeme v době honby za rekordy (jistě jste si všimli, že při jakékoli události se akcentuje, jak rekordní za určitou dobu je), ale vskutku je třeba psát, že ze všech 46 ročníků MFF KV je právě tento jediný nejnavštěvovanější?

…někdo ty nepříjemné věci říkat musí