Zdeněk Pečený: Tahání na vařené nudli
Často by zákazník pro splnění všech podmínek, které mu ušetří 70 korun měsíčně, musel vydělávat 40 tisíc měsíčně čistého, mít v bance na různých produktech půl milionu a zároveň od ní mít hypotéku či spotřebitelský úvěr. Ideálně obojí. Když už klient splní všechny body, jimž se vznešeně říká „aktivní využívání účtu“, přijde další překvapení. Zdarma není vedení platebních karet – čímž se vysvětluje, proč jich banka k účtu dává hned dvě nebo tři – a hlavně odchozí platební styk. Za každou odchozí platbu se tedy platí pět či šest korun a to po zaplacení všech účtů a nájmu či hypotéky opět prodraží takovéto „bezplatné vedení účtu“. Stojí za tu námahu podívat se, která z bank – ať nových či starých – nabízí opravdu bezplatné vedení účtu.
Odměna za věrnost se dnes nabízí na každém rohu. V poslední době se s různě výhodnými věrnostními programy roztrhl pytel. Pravděpodobně sázejí na typickou českou vlastnost – neznalost matematiky. Ty největší totiž s velkou slávou nabízejí vrácení, rozuměj ušetření, jednoho procenta či méně z celkové utracené částky. Obchodníkům jde především o informace o svých zákaznících za které nabízejí opravdu jen drobné. Pokud někde, řekněme v jednom supermarketu, měsíčně utratíte za nákupy deset tisíc korun, bude vám stokorunová sleva na další nákup tolik chybět?