Daniel Novák: Avantgarda

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Konsorcium vedené španělskou společností Cintra postaví a bude provozovat šedesát kilometrů dálnice a rychlostní silnice v okolí Bratislavy formou PPP, tedy spojení veřejných zdrojů se soukromým kapitálem.

Hodnota se pohybuje kolem padesáti miliard korun. Snad Španělé nezjistí, že jsou pro ně středoevropské stavební reálie španělskou vesnicí. To by ovšem hrozilo spíše v Česku, kde je kolem přípravy, ale i realizace a následného užívání staveb (viz vlny na D47) často dost veselo. Nemluvě o experimentech s pépépé. Duch taškařice s Housing & Construction ještě úplně nevyvanul.

Zatímco PPP se odpovědní v Česku po neblahých zkušenostech vyhýbají jako čert kříži, jsou Češi ve Visegrádu přece jen v něčem avantgardou. Ne. Řeč není o přístupu k uprchlíkům, ale k vysokorychlostním železnicím. Zatímco Poláci i Slováci se , Češi by se rádi svezli dvakrát rychleji. Projekt má však hodně daleko do uskutečnění a je otázka, zda se našinec dříve nesveze o něco pomaleji na pramici mezi Dunajem, Odrou a Labem. Přesto je to hezké české vizionářství. Moc pěkně se o něm čte na kožence v rychlíku bojujícím s hodinovým zpožděním.

Stavbařům otrnulo. Ceny označují za podhodnocené a budou zdražovat práci. Asi se už taky těší na vysokorychlostní železnice a průplav. A vlastníci na dividendy.

Čtěte další zápisníky redaktorů E15: