Dušan Kütner: Peníze i prestiž

Nedávné uzavření pražského metra na dvě víkendové noci kvůli filmovému natáčení vzbudilo v některých spravedlivých duších rozhořčení.

Co si to ten Ridley Scott dovoluje? Metro je naše a my jej přece nedáme, natož abychom je prodali. To, že jiný tuzemský podnikatel dokázal na dva roky uzavřít stanici metra Národní třída, aby postavil office centrum jen a jen pro svůj vlastní byznys, už jim zřejmě tolik nevadí.

Producent filmu Child 44 a režisér první světové ligy Ridley Scott ale letos utratí za uzavření metra a natáčení filmu v Česku několik set milionů korun. A to v době, kdy česká ekonomika horko těžko opouští recesi, kdy se dost lidí obává o práci a menší podnikatelé přežívají jen tak tak. Prostě v době, kdy je každá koruna dobrá.

Na rozdíl od jiných investic státu do lákání investorů – daňových úlev, příspěvků na vzdělávání zaměstnanců a kdo ví ještě čeho – má Česko něco, na co už stát nemusí kromě daňových vratek dát nic. Tím jsou tuzemské exteriéry i interiéry. Jsou rájem pro filmaře hledající kulisy pro příběhy z dob totalitních socialistických režimů, ať už je to metro či oblast ostravských Dolních Vítkovic.

Lákají je i historické památky, nejen ty notoricky známé, ale i třeba pražský památník na Vítkově a hrad Loket, kam se před pár lety vypravil i agent Jejího Veličenstva James Bond, či Trojanův statek nedaleko Prahy, kde svůj instinkt spolehlivě prokázal agent bez minulosti Jason Bourne. Skloubit finanční přínos a dát zemi jistou prestiž je umění. Neplivejme na ty, kterým se to alespoň trochu daří.