Robert Malecký: Prostě to vytrollíme, do roztrhání země. Volební kampaně už nectí žádná pravidla

Premiér Andrej Babiš zahajuje předvolební kampaň ANO

Premiér Andrej Babiš zahajuje předvolební kampaň ANO Zdroj: ČTK / Hájek Ondřej

Hnutí ANO zahájilo ostrou fázi kampaně, což mohlo málokomu ujít, neboť se do představení na ústecké Větruši svérázně vložil Andrej Babiš mladší a proměnil ho v Rodinná pouta, sezona třicátá osmá, díl čtvrtý. Pozornosti ovšem neuniklo ani volební heslo „Až do roztrhání těla“, které vzápětí zcizila koalice Spolu a tropí si na něm z Andreje Babiše žerty. Moderně řečeno ho trollí, starým jazykem marketingu dělá guerillu, spinuje heslo proti jeho nositeli.

Heslo se stalo virálem. Jeho výhoda spočívá v tom, že se šíří samo, nevýhoda pak v tom, že se marketérům těžko odhaduje, jaké emoce na něm převáží a komu nakonec přinese body. Babišovi, který nám chce sloužit „do roztrhání těla“?

Něco o tom za těch osm let už víme. Babiš do roztrhání těla čerpá dotace a zneužívá svého kolosálního střetu zájmů. Karel Havlíček vstává do roztrhání těla ve čtyři ráno, ale v rezortu to se zabezpečením vlaků vypadá všelijak a o dálnicích bychom si mohli povídat, kdyby bylo o čem. Alena Schillerová do roztrhání těla zvyšuje státní dluh. A tak dále.

ODS a její kamarádi z koalice Spolu heslo otočili. Spustili parodický web, dokonce si lidé mohou sami hesla proti Babišovi vygenerovat: „Budou zdražovat chleba. Až do roztrhání těla.“ „Budu kňourat. Až do roztrhání těla.“ A tak podobně. Někde v dávné minulosti fungovala volební kampaň jako souboj myšlenek a programů. S Andrejem Babišem a jeho marketingovými mágy přišly kampaně, které stavějí na obrazech.

Předseda vlády objíždí republiku s knihou, kterou nenapsal, a maskuje to jako pracovní výjezdy vlády. ODS se zjevně rozhodla oplácet podobně. Naskočila na Babišovu hru. Už před pár dny otočila kampaň Starostů jiným spinem, vylezla s plakátky „Starostové volí SPOLU“, kde připomněla, že pět stovek starostů v republice podporuje koalici Spolu, za niž byli zvoleni. Věcně v pořádku, ale zase zde cítíme guerillu.

Babišův marketing funguje a je vcelku pochopitelné, když se jeho metody pokusí využít i jiní. Je příliš lákavé zkusit to taky. „Budeme bojovat, dokud nezvítězí změna. Až do roztrhání těla,“ napsal na Twitter předseda ODS Petr Fiala, když oznamoval spuštění parodického webu. Ten si ODS zaregistrovala dva dny předtím, než Babiš svou kampaň představil, nikdo zatím nevysvětlil, jak se heslo dostalo ven. Jistě, je to vtipné. Vytrollili Babiše.

Přede dvěma lety, před volbami do Evropského parlamentu, kandidovalo hnutí ANO s heslem „Silné Česko.“ Tehdy kolem toho byla trochu mela, ODS si stěžovala, že heslo Babiš opsal z jejího programu.

„Od pana Babiše to moc originální není, to heslo vzal nám. Silné Česko v 21. století je heslo z našeho materiálu k EU, který jsme publikovali v roce 2017,“ uvedl tehdy Petr Fiala. Ano, tentýž Petr Fiala, který teď bez skrupulí trollí Babiše s roztrháním těla.

Někde v dávné minulosti měly volební kampaně ještě nějaká pravidla. Hrálo se tvrdě, ale fér. Pravidla se změnila s nástupem marketérů kolem Andreje Babiše. Hodí se všechno: lži, odvádění pozornosti, padají jakékoli zábrany. Ne že by témata chyběla: je tu drahé bydlení, covidové selhání vlády, rozvrácené veřejné finance. My se ale budeme vzájemně trollit. Až do roztrhání země.