Boeing se bude muset od základu změnit, říká odborník na letectví a novinář e15 Štěpán Bruner
Americký výrobce letadel Boeing se v posledních letech potýká s řadou problémů, které otřásly jeho reputací a zpomalily výrobu i vývoj. Na havárie a technické problémy letadel 737 Max navázala pandemie a utlumení leteckého průmyslu. Americký letecký gigant se tak stále nedokázal v hospodářských výsledcích dostat do černých čísel. Poptávka po letadlech je přitom ze strany aerolinií obrovská. Zvládne Boeing napravit svou špatnou pověst a dohnat evropský Airbus? O tom je další díl podcastu Business Club, do kterého přijal pozvání editor e15 a odborník na letectví Štěpán Bruner.
Boeing zažil turbulentní období po dvou tragických haváriích letadel 737 Max v letech 2018 a 2019. Vyšetřování odhalilo vývojovou chybu v systému MCAS, který měl pomáhat posádce ovládat letadlo, ale za určitých podmínek mohl způsobit jeho nekontrolovatelné klesání nebo stoupání. Tato selhání vyústila v rozsáhlá vyšetřování a zastavení provozu těchto letadel po celém světě.
Krize měla pro Boeing velké důsledky. Narůstající nedůvěra mezi firmou a Federálním úřadem pro letectví (FAA) vedla k přísnějším kontrolám a zpoždění vývoje nových letadel. Boeing musel investovat značné prostředky do opravy chyb a modernizace již vyrobených letadel, což vedlo k výrazným finančním ztrátám. Navíc, pandemie COVID-19 situaci jen zhoršila, když způsobila masivní pokles letecké dopravy a rušení objednávek nových letadel.
Problémy Boeingu se projevily i na výrobní lince, kde se objevovaly další vady a nedostatky. Naposledy letos v lednu letadlu aljašskch aerolinek během letu upadly dveře, což vedlo k dalšímu vyšetřováním a odhalení nových výrobních nedostatků.
Všechny tyto skandály měly negativní dopad na reputaci amerického výrobce, což se projevilo i na trhu. Boeing se navíc musel vyrovnat s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků a narušenými dodavatelskými řetězci, což brzdí jeho schopnost zvýšit výrobní kapacity.
Navzdory všem těmto problémům je poptávka po nových letadlech obrovská. Aerolinky, které se zotavují po pandemii, potřebují nové stroje pro své rostoucí flotily.
Změny čekají i vedení Boeingu. Současný ředitel Dave Calhoun odstoupí koncem roku, jeho nástupce zatím nebyl jmenován. Mezi kandidáty na nového šéfa se spekuluje o dlouholeté člence vedení Stephanie Pope.
Pusťte si rozhovor se Štěpánem Brunerem v podcastu Business Club: