Evropa v pasti: Zachrání cla na čínské elektromobily domácí autoprůmysl?

Čínské elektrické auto Zeekr 001

Čínské elektrické auto Zeekr 001 Zdroj: Profimedia.cz

Štěpán Svoboda

Pár dní po evropských volbách přichází dosluhující Evropská komise s plánem uvalit cla na elektromobily dovážené z Číny. Chce tak ochránit domácí automobilový průmysl před asijskou konkurencí, která podle závěrů šetření dostává od Pekingu neférovou podporu. O tom, zda cla splní svůj účel, nebo pouze odstartují obchodní válku s Čínou, přišel do podcastu Business Club mluvit redakční odborník na automotive Jiří Liebreich.

Co v rozhovoru zaznělo:

Výše cel se bude lišit podle toho, jak velkou podporu jednotlivé čínské automobilky podle komise od vlády dostávaly, a také podle toho, zda spolupracovaly během samotného šetření. Nicméně podle návrhu komise by se současný desetiprocentní tarif měl zvýšit v rozmezí 17 až 38 procent.

Plán na podporu domácích automobilek však může evropskému průmyslu v konečném důsledku uškodit, čehož se obává zejména Německo. Tamní automobilky mají totiž v Číně velké odbytiště pro své vozy a případná odpověď ze strany tamního politbyra by ohrozila jejich asijský byznys.

Evropa také zaváděním cel jde proti svým klimatickým cílům. Cla logicky zvednou ceny čínských vozů, které jsou dnes na trhu suverénně nejlevnější. V momentě kdy je jako hlavní překážka pro rozvoj elektromobility pravidelně uváděna cena nových vozů, jde tento krok do jisté míry proti dosavadní zelené unijní politice.

Které z členských zemí jsou pro a které proti zavádění cel? Proč je v dokumentu komise uvedena i americká Tesla? A jakou reakci můžeme očekávat z Číny? To vše se dozvíte v nejnovější epizodě podcastu Business Club