Česká AI hvězda? Společnost Krel Central boduje v ČR i v zahraničí
Vydělat obchodníkům až 310 miliard dolarů navíc. Nebo zautomatizovat rutinní úkoly až v 60 % profesí. To už brzy dokáže umělá inteligence – alespoň podle predikcí výzkumné společnosti McKinsey. Už nyní přitom AI hraje významnou roli v řadě odvětví. A dobrou zprávou je, že Češi v tomto ohledu za světem nijak nezaostávají.
Z „hračky na sociálních sítích“ se AI v posledních letech změnilo na standard v řadě firem a profesí. Standard, který jim usnadňuje práci, šetří čas a pomáhá vydělávat.
Často k tomu přitom stačí běžná řešení. Tedy známí chatboti, jako ChatGPT a Gemini, nebo aplikace na tvorbu obrázků typu Midjourney. Objevuje se ale i stále víc specializovaných nástrojů. Takových, které dokáží efektivně pomoci konkrétnímu oboru nebo profesi.
A právě tato řešení přinášejí největší užitek.
Nástroje, které se přizpůsobí různým oborům
I když si pod zkratkou AI většina lidí představí už zmíněné chatboty, pro řadu firem jsou zajímavé spíše specifičtěji zaměřené AI nástroje. A je skvělé, že Češi v tomto směru nijak nezaostávají. Naopak – české programy na bázi umělé inteligence využívají i zahraniční společnosti.
„AI nástroje mají obrovskou výhodu. Jakmile vytvoříte základní model, dokáží se poměrně snadno přizpůsobit různým oborům i firemním požadavkům. Má to ale jednu podmínku – firma musí umělé inteligenci umožnit, aby si nastudovala potřebné informace, které se týkají daného oboru či procesů. Jakmile se vše naučí, stačí už jen zadat pokyny,“ říká Stanislav Lepka, majitel společnosti Krel Central.
Právě jeho firma takové nástroje vyvíjí. A je v tom tak úspěšná, že její produkty sklízejí úspěch i za českými hranicemi.
I náročné úkoly zvládne za zlomek sekundy
AI nástroje dokáží zvládnout stejnou práci jako člověk. Oproti lidem ale mají dvě velké výhody – nedělají chyby a s úkoly si poradí za zlomek času, který potřebují běžní zaměstnanci.
„Tyto vlastnosti se uplatňují například při automatizaci mikrorozhodovacích procesů v oblastech, jako je skladová logistika nebo řízení výroby. Rozhodnutí, které člověka odvádí od jiných povinností a zabere mu i několik minut, udělá AI ve zlomku sekundy,“ vysvětluje Stanislav Lepka.
Umělá inteligence toho ale umí mnohem víc. Například specializované jazykové modely pomáhají ve firmách s automatizací úkolů nebo tvorbou potřebné dokumentace. Analytické nástroje zase dokážou bleskově analyzovat extrémně rozsáhlé objemy průmyslových i obchodních dat. A validační systémy umožňují automatické ověřování dat, detekci chyb nebo odhalování podvodného jednání. Navíc na případná rizika dokáží samy reagovat.
„Možnosti, které AI nabízí průmyslovému a firemnímu využití, jsou opravdu obrovské. A hlavně – neustále se rozšiřují. Pokud tedy firmy chtějí držet krok s dobou, nezaostávat za konkurencí a ideálně ji předběhnout, bez umělé inteligence se neobejdou,“ dodává Stanislav Lepka.