Michal Nebeský: Cílíme na lidi, kteří aktivně nakládají se svými financemi

Šéf české pobočky Citibank Michal Nebeský

Šéf české pobočky Citibank Michal Nebeský Zdroj: Euro Hynek Glos

Tuzemská Citibank hodlá usilovat o opětovné dobytí vrcholu v českém korporátním bankovnictví. „Určitě se chceme vrátit na špičku ligy ve velkém bankovnictví. V jisté době se tu bez Citi neudělala žádná velká transakce, chci tam být zpátky,“ říká šéf české pobočky Michal Nebeský. „Nemáme a nebudeme mít síť poboček a konkurovat v segmentu masového bankovnictví,“dodává.

* E15: Co jste po svém nástupu do čela banky musel změnit?

Měnit se dá vždy něco. Myslím si ale, že střednědobá trajektorie našeho podnikání již byla dobře nastavena před mým nástupem. Tuzemská Citibank je součástí velké nadnárodní skupiny, a tak i strategie banky je globální. Mým úkolem je tu globální strategii realizovat zde a přidat k tomu to, co je specifické pro Českou republiku. Máme to štěstí, že jsme jednou z poboček, která má všechny tři hlavní byznysy: retailové bankovnictví, komerční bankovnictví pro malé a střední firmy a máme i bankovnictví pro velké korporace. Tyto tři nohy se zde musí vzájemně doplňovat. Chceme také vyprofilovat banku, aby byla čitelnější pro naše zákazníky. Obvykle se nám v minulosti vyčítalo, že častými změnami ředitelů se i často měnila strategie banky. Takže první změnou, kterou bych chtěl dokončit, je vyprofilovat banku směrem ven.

* E15: To se časté střídání ředitelů na bance negativně nepodepsalo?

Časté střídání ředitelů se na bance určitě podepíše, ale určitě do toho v našem případě ještě vstupuje fenomén roku 2008 a dalších let, kdy finanční krize otřásla všemi bankami na této planetě. My jsme v té době byli největší bankou na světě, takže i nás to samozřejmě postihlo velmi citelně. Nyní vidím pozitivní souhru v tom, že jsme z krize vyšli silnější a máme jasnou definici toho, co chceme. Takže si myslím, že bychom tu mohli mít do budoucna jistou stabilitu.

* E15: Jak konkrétně se tedy budete profilovat?

Soustředíme se na to, abychom byli jednička v tom, co umíme globálně nejlépe. Tím je bezesporu investiční bankovnictví a služby pro velké korporace. My dokážeme obsloužit klienty na jednom místě, tedy umíme jim dát od kreditní karty až po investiční úvěr, ale zároveň jim dokážeme globálně poskytnout jakýkoli produkt, který na světě v investičním bankovnictví existuje. Umíme velmi dobře zkombinovat naše zázemí, ať již v New Yorku nebo Londýně, s naším místním zázemím. Určitě se chceme vrátit na špičku ligy ve velkém bankovnictví. V jisté době se tu bez Citi neudělala žádná velká transakce, chci tam být zpátky. Co se týče retailového bankovnictví, které je navenek asi nejviditelnější, i tam máme strategii posilovat to, v čem jsme dobří. Hlavně kreditní karty a wealth management, jinak služby pro střední a vyšší střední třídu. Nemáme a nebudeme mít síť poboček a nebudeme ani chtít konkurovat v segmentu masového bankovnictví. S důrazem na to, že naší cílovou skupinou je především finančně gramotná střední a vyšší střední třída, která chce se svými finančními prostředky aktivně nakládat. Zde chceme být a troufám si i říci, že již jsme, jedničkou na trhu.

* E15: Kolik máte v oblasti wealth managementu klientů a jaký je objem aktiv ve správě?

Jakékoli statistiky v tomto jsou zavádějící. Troufám si říci, že v tom segmentu, který nás zajímá, jsme v řádu desítek procent a rosteme.

* E15: A co v segmentu kreditních karet? Jakého tam dosahujete podílu?

Můj odhad je, že jsme v segmentu kreditních karet v první trojce. Zde je ale opět důležitější jiný údaj než počet vydaných karet, a tím je procento využívanosti. V našem případě jsou tři čtvrtiny námi vydaných kreditních karet zároveň aktivně používány. Nejsou to tedy jen karty ležící někde v šuplíku, ale lidé je mají jako svůj každodenní platební nástroj, kterým platí, a využívají s ním spojené výhody. Důležité jsou také inovace, které spolu s kreditními kartami na trh přinášíme. Naším největším lákadlem asi je, že několik procent – obvykle dvě – z každého nákupu se klientovi vrátí.

* E15: Z čeho vy si ale ta dvě procenta zaplatíte? Interchange poplatky na kreditních kartách jsou 1,6 procenta.

To je naše know-how a zaplatí se to. Zajímavé určitě je i to, co pomáhá propagovat placení kartou, alespoň některou z těch našich, ve spoustě obchodů a restaurací. Díky platbě některou z našich karet dostanete 10, 15 až 25 procent slevu, což je rozhodně atraktivní, a lidé dostávají slevy rádi.

Dnes vám žádná banka nezaplatí vyšší úrok, než je inflace. Pro lidi, kteří jsou ochotní a schopní se o své peníze starat, máme řadu řešení skrze investice, které mnohem lépe zhodnotí úspory. Samozřejmě za cenu vyššího rizika

* E15: A ty restaurace a obchody jsou vašimi klienty? Nebo jak to vznikne, že při platbě vaší kartou začnou nabízet slevu?

To je budovaná síť partnerů. Hlásí se nám i sami, protože mi jim děláme reklamu tím, že jsou na našich webových stránkách anebo si je lidé velmi jednoduše najdou prostřednictvím aplikace pro chytré telefony či tablety. Vlastně jim přivádíme klienty.

* E15: Kdy budete mít systém bezkontaktních transakcích NFC?

Dříve nebo později ho musí zavést každý. Je to cesta dalšího technologického pokroku, která je velmi jednoduchá a vyřešená. Musím ale říci, že je to nákladné jak pro nás, tak především pro zákazníka, protože ten by si musel koupit telefon se zabudovanou NFC technologií, do čehož asi není každý ochoten investovat. Proto raději dáváme ke každé kreditce bezkontaktní platební nálepku, která klienta nic nestojí a jejíž obliba narůstá.

* E15: Kde vidíte prostor pro inovace?

Inovace jsou pro nás důležité a cítíme se býti inovátorem. My jsme byli první, kdo zavedl bezkontaktní kreditní kartu už v roce 2011. Dnes jsou všechny námi vydané kreditky bezkontaktní. Já už třeba ve fastfoodu jinak nenakupuji než bezkontaktem, vejdu-li se do 500 korun, tak jen mávnutím bez zadání PIN. Určitě lze čekat, že inovace budou spíše zrychlovat než zpomalovat, protože konkurence je i v tomto segmentu velká. Také chystáme nové cobrandové karty a nesmím zapomenout na karty s multifunkčním řešením. To je věc, která má budoucnost. Inovujeme i produkty, které lépe zhodnotí depozita. Dnes vám žádná banka nezaplatí vyšší úrok, než je inflace. V našem segmentu, kde předpokládáme, že lidé jsou ochotní a schopní se o své peníze starat, tak již nyní máme různé produkty, které skrze investice a možnosti devizového trhu mnohem lépe zhodnotí úspory. Samozřejmě za cenu vyššího rizika.

* E15: To ale nejsou úplně konzervativní produkty.

Nejsme banka pro každého, a to myslím v tom smyslu, že ne každý je ochoten se o své peníze starat jinak, než že je uloží na termínovaný nebo spořící účet. Naši zákazníci jsou vesměs ti, kteří jsou ochotni se o své peníze starat, a my jim v tom dokážeme pomoci jak skrze naši produktovou nabídku, tak i poradenstvím. Některé investiční produkty jsou dnes vcelku běžné, ale třeba naše forexové operace (na devizovém trhu) již od sto tisíc korun jsou docela unikátní produkt.

Šéf české pobočky Citibank Michal NebeskýŠéf české pobočky Citibank Michal Nebeský|Euro Hynek Glos

* E15: Vždyť to je ale produkt ve stylu kasina, tak si tipnu nahoru nebo dolů a buď to vyjde, nebo to nevyjde.

To nesouhlasím, tam nejde prodělat. Pokud se váš úsudek nenaplní, tak nezhodnotíte české koruny, ale dostanete vyplaceny prostředky v dané cizí měně, kterou jste si dopředu zvolil. Takže to přece není takový hazard. My jen otevíráme dveře těm, kteří vědí a chtějí.

* E15: Ještě nám chybí třetí noha vašeho byznysu, malé a střední podniky.

Jsme jednou ze zemí, kde má tento segment značnou váhu a je pro něj přímo stvořená. Je tu hodně menších a středních firem. Pro nás je to velmi zajímavý segment a snažíme se zde uplatnit.

* E15: Jak by vypadal váš klient ze segmentu malých a středních podniků? Exportér?

Zajímavé pro nás jsou určitě firmy, které rostou a rostou za hranice. Citi nabízí klasické produkty platebního styku, úvěrů provozních i investičních, exportního a akvizičního financování. Jsme specifičtí svým širokým geografickým záběrem, jsme ve více než sto zemích světa a máme předpoklady pro to poskytovat financování zejména exportním firmám. Spousta firem například oceňuje to, že na základě jejich kreditního profilu tady v Čechách jim můžeme zajistit úvěr v zahraničí. V portfoliu máme služby spojené s danou destinací, kde společnosti působí, kam hodlají exportovat nebo kde zakládají nebo chtějí zakládat své pobočky. Těmto společnostem umožňujeme z jednoho bodu obsluhovat své pobočky po celém světě.

Michal Nebeský (46)

Absolvoval Vysokou školu ekonomickou, Fakultu mezinárodního obchodu a financí. V Citibank pracoval již mezi lety 1991 a 2008, kdy působil v několika vysokých manažerských pozicích. V roce 2008 nastoupil na post náměstka generálního ředitele Českých drah pro ekonomiku. Od listopadu 2012 řídí pobočku Citibank Europe v České republice, přičemž do jeho působnosti patří i Slovensko. Je ženatý, má dvě dcery. Mezi jeho koníčky patří četba, hudba, sport a především dálkový běh.