Bansalové rozjeli v Indii Flipkart a s ním i celé odvětví

Flipkart

Flipkart Zdroj: E15

Na své trase, která vede dobře situovanou čtvrtí Vasant Vihar v Dillí, rozveze Sandeep Kumar přibližně 25 balíčků za den. Pro firmu Flipkart Logistics, doručovatelskou větev on-line obchodu Flipkart, pracuje Kumar od jejího vzniku před pěti lety. Firmu sleduje od prvních krůčků přes počáteční škobrtnutí až dodnes.

Společnost rozjeli v roce 2007 mladí absolventi Institute of Technology v Dillí Sachin Bansal a Binny Bansal (nejsou příbuzní). Od té doby se stal Flipkart jedním z největších a nejrychleji rostoucích obchodů prodávajících zboží přes internet v Indii. Dalo by se dokonce říci, že právě Flipkart stál u zrodu odvětví, které má nyní hodnotu 1,3 miliardy dolarů a roste v průměru o 34 procent ročně.

„Když jsme před pěti lety rozjížděli Flipkart, byl to mrtvý sektor,“ říká jeden ze zakladatelů Sachin Bansal. Investoři odmítali poskytnout mladým podnikatelům kapitál, protože v odvětví neviděli žádnou budoucnost. Tehdy byl celkový obrat e-obchodů v Indii pouhých 302 milionů dolarů a dominovaly mu weby cestovních kanceláří.

Bansaly to ale neodradilo a do firmy vložili vlastní peníze. Začínali s devíti tisíci dolary. Firmu zpočátku provozovali z bytu o dvou místnostech v Bangalore. Dnes má Flipkart denní tržby v hodnotě půl milionu dolarů a ročně utrží 4,5 miliardy dolarů.

Základem úspěchu bylo podle Binnyho Bansala porozumět tomu, co indičtí zákazníci chtějí a potřebují. Firma hodně investovala do zákaznického servisu, skladů a IT technologie. Aby se nemusela spoléhat na služby doručovatelských firem, vytvořila vlastní větev Flipkart Logistics, která zásilku doručí na posledních několik kilometrů její trasy. Firma vylepšila systém placení dobírkou, protože placení kartou není v zemi stále příliš oblíbené. Těmito cestami se Flipkartu podařilo přilákat Indy a nyní mají v databázi 4,5 milionu uživatelů.

Flipkart dnes prodává hudbu, filmy na DVD, videohry, mobilní telefony, počítače, spotřební elektroniku ale také třeba oděvy. V roce 2012 zahájil provoz obchod s digitálními médii, který nabízí hudbu ve formátu mp3 a e-knihy. V letošním roce chtějí Bansalové umožnit třetím stranám nabízet své zboží přes jejich web, tak jako to dělá Amazon.

Úspěch Flipkartu samozřejmě nalákal další: Infibeam, Jabong, Letsbuy patří mezi konkurenční e-shopy. Jsou tu také Shoppers Stop, retailový řetězec prodávající přes internet, úzce vymezení prodejci jako laptopwale.com, nebo „rozcestník“ Snapdeal, který shromažďuje nabídky jiných prodejců. Na trh před měsícem vstoupil i Amazon skrze firmu junglee.com, která srovnává ceny produktů.

I tak je trh stále slibný. Pouze jedno procento všech obchodů se v Indii uskuteční na internetu. K síti je připojených jen 8,5 procenta Indů. Odvětví je mladé a roztříštěné, stále hledá vůdčí model. I Flipkart, zatím nejúspěšnější firma, stále čeká na zisk.

Dillí -autorka je členkou sítě GlobeReporter.org